Thursday, December 25, 2008

ျမ-ျမာ-ျမဴ-ေျမ-ျမိဳ႕-မြ-မွ---ျမက္ႀကီးမ်ိဳး မွ ေမွာ္ပညာမ်ိဳး

ျမက္ႀကီးမ်ိဳး ၇-ပါး။ ။ ျမက္မင္းမ်ိဳးလည္း ဟူ၏၊ ေဆးက်မ္းလာ ေ၀ါဟာရ အေပါင္းစကား။
(၁) ဟိႏၲာလ- ဓႏုန္းပင္၊
(၂) တာလ- ထန္းပင္၊
(၃) ခဇၨဴရ- သင္ေပါင္းပင္၊
(၄) နာဠိေကရ- အုန္းပင္၊
(၅) ေကတကီ- ဆတ္သြားပင္၊
(၆) တာဠီ- ေပပင္၊
(၇) ပူဂ- ကြမ္းသီးပင္။

ျမက္ပဥၶမူမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ေဆးက်မ္းလာေ၀ါဟာရ၊သည္းေျခေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆီးေရာဂါကို ေပ်ာက္ေစ၏။
(၁) ကဏွဳစၦဳ မူလ-ႀကံနက္ျမစ္၊
(၂) ကုသမူလ-သမန္းျမက္ျမစ္၊
(၃) သဒၵလ မူလ-ေျမဇာျမစ္၊
(၄) ကိစက မူလ- ကိုင္းျမစ္၊
(၅) ဘဒ မူလ- ျမားျမက္ျမစ္။

ျမက္မင္းမ်ိဳး ၇-ပါး။ ။ ဤသစ္ပင္ ၇-မ်ိဳးသည္ တိဏရာဇာေခၚ ျမက္မင္းမ်ိဳးျဖစ္၍ ဒန္ပူမစားေကာင္းဟု ေလာကီက်မ္းတို႕၌ မွာဆိုထားၾကကုန္၏၊ ၎င္း၏ သရုပ္ကား (ျမက္ႀကီးမ်ိဳး ၇-ပါး)ႏွင့္ တူ၏။

ျမင္းမိုရ္အာလိန္၊ ရန္ကိုႏွိမ္၊ ေစာင့္ခ်ိန္ ထို ၅-ဆင့္။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို(အာလိန္၅-ဆင့္)ဟူေသာ သုေတသန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ျမင္းမိုရ္ေရာင္မ်ား၊ မ်ိဳး ၄-ပါး၊ မွတ္သား စာေပ၀င္။ ။ သုတ္ပါေထယ်။ပါ။ ၁၆၁။႒။ ၁၄၆။ျမင္းမိုရ္ေတာင္၏ ေရာင္ျခည္ ၄-ပါး။
(၁) ၎င္း၏ ေတာင္ဖက္ပိုင္း ေဒသသည္ ပတၱျမားၫိုအတိ ၿပီး၏၊
(၂) ေျမာက္ဖက္ပိုင္းေဒသသည္ ေရႊအတိ ၿပီး၏၊
(၃)အေရွ႕ဖက္ပိုင္း ေဒသသည္ ေငြအတိၿပီး၏၊
(၄)အေနာက္ဖက္ပိုင္း ေဒသသည္ ဖလ္အတိ ၿပီး၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ ထို ပတၱာျမား, ေရႊ, ေငြ, ဖလ္, တို႕၏ အေရာင္သည္ မိမိတို႕မ်က္ႏွာမူရာ ကြၽန္းႀကီး ေလးကြၽန္း, သမုဒၵရာ ေလးစင္း, ေတာ, ေတာင္, ေရ, ေျမတို႕ အေပၚသို႕ ထြန္းပ လႊမ္းမိုးေနေၾကာင္းက်မ္းဂန္တို႕၌ ဆိုသည္၊ထို႕ေၾကာင့္ ကြၽႏု္ပ္တို႕ေနရာ ေတာင္ကြၽန္းကို"ျမေရာင္ထြန္းေသာ ကြၽန္း"ဟု ဖြဲ႕ဆို သီကံုးၾကကုန္၏။

ျမင္းခင္းစီးရိုး ၃၇-မ်ိဳး။ ။ ေရွးျမန္မာ ဘုရင္မင္းျမတ္တို႕ လက္ထက္ေတာ္က ျပာသိုလ ျမင္းခင္းပြဲ၌ အလွ ျမင္းစီးနည္း ၃၇-ပါးကိုဆိုသည္၊ ထိုနည္းမ်ားကို မဃေဒ၀ လကၤာ အပိုဒ္ေရ ၃၃၆-ျဖင့္ ျပဆိုအံ့။
'လႊတ္နန္းရင္ျပင္၊ ေရွ႕ေတာ္ခြင္၀ယ္၊ ဆင္ကို ဆင္ခ်င္း၊ ျမင္းလည္း ျမင္းႏွင့္၊ စီးနင္း ေမာင္းႏွင္၊
စက္ေတာ္တင္၍၊ နတ္သြင္ေရႊကိုယ္၊ ရြယ္ပ်ိဳရႈသင့္၊ဘုန္းပြင့္ပြင့္ျဖင့္၊ သက္တင့္ေရေသာက္၊
ျပန္ေခါက္၀ဲကာ၊ ျဗဟၼာလက္လွမ္း၊ ေရႊကြမ္းရံုတက္၊ မပ်က္ဟန္လွ၊ သိၾကာ့တန္ေဆာင္၊
ဂဠဳန္ေတာင္ႏွင့္၊ စြန္ေတာင္ျဖန္႕ေလ့၊ ျခေသၤ့တန္းဆြဲ၊ ကိုယ္ေတာ္ႏႊဲ၍၊ ပယ္ခြဲ ပယ္စိတ္၊ ၀ါႀကိတ္ ခိုနန္း၊
ေစာင္းရန္းသမက္၊ လက္ဆက္ၾကာဖူး၊ ဆင္ထူး ပုခက္၊ ႏြယ္ထြက္ႏြယ္၀င္၊ အုန္းပင္ ေရသြန္း၊
ေလးကြၽန္းမွန္ကူ၊ တမူတင့္လြန္၊ ေရႊတန္ခြန္ေယာင္၊ တန္ေဆာင္ဘံုနန္း၊ ထူးဆန္း ရွစ္ေျမႇာင့္၊
ရွစ္ေထာင့္ ပံုကြဲ၊ စြန္၀ဲ စြန္သုတ္၊ သမုတ္က်ယ္ခ်ဲ႕၊ စခ်ီဘြဲ႕သား၊ သံုးဆယ့္ခုနစ္မ်ိဳး၊ ေရွးသတိုးတို႕၊
စီးရိုးစံုေပါင္း၊ ျပန္လွန္ေျပာင္းလ်က္၊ အဲေမာင္း၀င္းခ်ီ၊ ရႈဘြယ္အီ၏'။

ျမင္းဇာတ္အျပား၊ မ်ိဳး ၁၀-ပါး၊ ထင္ရွား အႆၾကန္။ ။ ျမင္းတို႕၏ မ်ိဳးဇာတ္မ်ားကို သကဋ အႆၾကႏၷက်မ္းႀကီး၌ အက်ယ္လာေသာ္လည္း ဤ၌ အက်ဥ္းမွ် ျပဆိုထားသည္။
(၁) သိေႏၶာမ်ိဳး- မန္က်ည္းေစ့ေရာင္ ေျခေလးဘက္ မည္းနက္၏၊
(၂)သု၀ဏၰသာမမ်ိဳး- ေရႊစင္တုႏိုင္းလည္းေခၚ၏၊ ေရႊ၀ါေရာင္ အဆင္းရွိသည္၊
(၃) အာကာသ ဘိႏၷမ်ိဳး- ေကာင္းကင္ခြဲမ်ိဳးလည္းဟူ၊ ကိုယ္လံုး ဆြတ္ဆြတ္ျဖဴ၊
(၄) ၀လာဟကမ်ိဳး- တိမ္တိုက္ပ်ံမ်ိဳးလည္းဟူ၏၊ တိမ္ျပာေရာင္အဆင္း၊
(၅) ၀လာဟကသိဃၤမ်ိဳး- ေရာင္စံုၿပိဳးျပက္ရွိသည္၊
(၆) ေလာမ်ိဳး- ေျခေလးဖက္ႀကီး၍ မ်က္လံုးငယ္သည္၊
(၇) လွီမ်ိဳး- ေသးငယ္က်စ္လွီ၍ ေတာင့္ခိုင္သည္၊
(၈) ေပြမ်ိဳး- ေျခ ႏွာေယာင္တို၍ ကိုယ္ႏွင့္ အၿမီး ရွည္လ်ားသည္၊
(၉) ပုစဥ္းမ်ိဳး- ေျခေလးဘက္ အၿမီးရွည္၍ ကိုယ္ထည္တိုသည္၊
(၁၀) ျမည္းမ်ိဳး- နံကိုင္းသည္ နားရြက္ႀကီးသည္ ေျခတိုသည္ အသံက်ယ္ေလာင္သည္။
မွတ္ခ်က္။ ဤကားေရွးေဟာင္းမ်ိဳးမ်ားျဖစ္၏၊ ယခုေခတ္ စပ္ျမင္းမ်ိဳးေပါင္းလည္း မ်ားစြာရွိေသးသည္။

ျမစ္ႀကီး ၅-သြယ္၊ေမြ႕ေလ်ာ္ဘြယ္၊ ဘယ္၀ယ္အမည္မ်ား။ ။ မဇၩိမပဏၰာသ။႒။ ၂၅။
(၁) ဂဂၤါ- ဂဂၤါျမစ္၊
(၂) အစီရ၀တီ- အစီရ၀တီျမစ္၊
(၃) ယမုနာ- ယမံုနာျမစ္၊
(၄) သရဘူ- သရဘူျမစ္၊
(၅) မဟီ- မဟီျမစ္။

ျမစ္ႀကီး ၁၀-စင္း။ ။ မိလိႏၵ ပဥႇာမွ။
(၁) ဂဂၤါ၊
(၂) ယမုနာ၊
(၃) အစီရ၀တီ၊
(၄) မဟီ၊
(၅) သရဘူ၊
(၆) သိႏၶဳ၊
(၇) သရႆတီ၊
(၈) ေ၀တၾတ၀တီ၊
(၉) ၀ိတသာ၊
(၁၀) စႏၵဘာဂ။

ျမစ္ႀကီးမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပ္ (ဂဂၤါမ်ိဳး ၄-ပါး)၌ ရႈပါ။

ျမစ္ငယ္ ၅၀၀။ ။ အေနာတတ္အိုင္ႀကီး၏ ေတာင္မ်က္ႏွာ ကာဠေတာင္ကိုေဖာက္ထြင္း၍ သံုးဂါ၀ုတ္ရွိေသာ ႏြားခံတြင္းျပြန္ေပါက္မွ ထိုးထြက္လာသည့္ ေရအယဥ္သည္ အသီးအသီး ကာဆီး၍ထားေသာ ေတာင္အထပ္ထပ္တို႕ေအာက္သို႕ ငုပ္ခ်ည္တလွည့္ ေပၚခ်ည္တခါႏွင့္ စီးဆင္းလာရာ ေနာက္ဆံုး ေက်ာက္ဖ်ာႀကီးေပၚ က်ရာမွ လက္ငါးေခ်ာင္းပမာ ငါးျဖာငါးသြယ္ ကြဲလြဲစီးသြားၾကျပန္၏၊ ငါးျဖာငါးသြယ္ စီးသြားေသာ ေရအယဥ္ျမစ္ႀကီးတို႕သို႕ တျဖာတျဖာ၌ လက္၀ဲ,လက္ရာ, ေရအယဥ္ ျမစ္ငယ္ တရာစီ သီးျခား စီး၀င္ၾကျပန္ရာ ျမစ္ငယ္ ငါးရာ ရွိသည္ဟူသတတ္။

ျမစ္မ်ိဳး ငါးပါး၊ သူငယ္မ်ား၊ သင္ၾကား ပထ၀ီ။ ။ ေ၀ါဟာရ အားျဖင့္ထင္ရွားေသာ ပထ၀ီ၀င္ျမစ္မ်ား။
(၁) ျမစ္ဆံု- ျမစ္ႏွစ္ခုေပါင္းဆံု၍ တခုတည္း ျဖစ္သြားေသာ ေနရာကို "ျမစ္ဆံု"ဟု ေခၚသည္၊
(၂) ျမစ္ခြဲ- ျမစ္ႏွစ္ခု ခြဲသည့္ ေနရာကိုေသာ္၎င္း၊ ျမစ္ႀကီးမွ ပင္လယ္ သမုဒၵရာထဲသို႕ ခြဲထြက္ စီး၀င္ေနေသာ ေခ်ာင္းႀကီးကိုေသာ္၎င္း "ျမစ္ခြဲ"ဟု ေခၚသည္၊
(၃) ျမစ္လက္တက္- ျမစ္မႀကီးအတြင္းသို႕ စီး၀င္ ေပါင္းဆံုလာေသာ ေခ်ာင္းငယ္ç ျမစ္ငယ္ကေလးမ်ားကို "ျမစ္လက္တက္"ဟု ေခၚသည္၊ (၄) ျမစ္၀ကြၽန္းေပၚ- ျမစ္တခုသည္ အ၀၌ ျမစ္ခြဲကေလးေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ ပယ္လယ္ထဲသို႕ စီးဆင္းေသာ သံုးေထာင့္ပံု ကြၽန္းေျမအရပ္ကို "ျမစ္၀ကြၽန္းေပၚ"ဟု ေခၚသည္။

ျမတ္ႏိုး ခ်စ္ခင္ေသာ အဂၤါ ၆-ပါး။ ။ အၿမဲအစဥ္ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးခံရသူ၏ အဂၤါ ၆-ပါး၊ ဟိေတာပေဒသ။
(၁) ပသႏၷမုခ- ခ်ိဳသာၾကည္လင္ မ်က္ႏွာရႊင္ကာ ေတြ႕ဆံုလာျခင္း၊
(၂) ၀ိမလဒိ႒ိ- မုန္းစိတ္မရွိ ပကတိ ၾကည္လင္စြာ ၾကည့္ရႈျခင္း၊
(၃) ကထာႏုရာဂ- ေျပာၾကားေသာစကားကို အားပါးတရ နားေထာင္ျခင္း၊
(၄) မဓုရ၀ါဏီ- ခ်ိဳသာႏူးညံ့စြာ ေျပာဆိုျမြက္ၾကားျခင္း၊
(၅) အဓိက သိေနဟ- လြန္ကဲခင္မင္ ခ်စ္ၾကည္ေလးျမတ္ျခင္း၊
(၆) သမၻမ ဒႆန- အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ မျပတ္ၾကည့္ရႈေထာက္ပံ့ၪပျခင္း။

ျမန္မာ ၇-မ်ိဳး၊ ေမာ္ကြန္းထိုး၊ ေခၚရိုး ၂-နည္းျပ။ ။ ေရွးအခါက ထင္ရွားေသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား။
(၁)ျမန္မာ၊
(၂) ေတာင္သူ၊
(၃) ပ်ဴ၊
(၄) ကမ္းယံ၊
(၅) ေယာ၊
(၆) ရခိုင္၊
(၇) ထား၀ယ္တို႕ ျဖစ္ၾက၏ဟု ဇမၺဴတံဆိပ္က်မ္း၌လာသည္။

ျမန္မာ ၇-မ်ိဳး၊ တနည္း။ ။ "သက္ ႏွင့္ ရခိုင္၊ ႏႈိုင္းၿပိဳင္ ေတာင္သူ၊ ပ်ဴ, ကမ္းယံ, ေယာ၊ ထား၀ယ္ ေႏွာက၊ မ်ိဳးသတၱဟု"၊ ေရွးေဟာင္းလကၤာမ်ား စပ္ဆိုထားေသး၏။

ျမန္မာစာေပ၊ ေရးသားေလ၊ ၅-ေထြ နိသ်ည္း။ ။ ျမန္မာစာေပ ေရးသားရာ၌ မွီရာ နည္း ငါးပါးကိုဆိုသည္။
(၁) ရိုးရိုးေရးနည္း- မိမိတို႕ ရြာသံုးစကားအတိုင္း ၀ါက်ျပဳ၍ ေရးျခင္းမ်ိဳး၊
(၂) စကားေျပ ေရးနည္း- မင္းပူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ၏ ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဘြဲ႔ ေရးနည္းမ်ိဳး၊
(၃) လကၤာသြား ေရးနည္း- ရတု, ရကန္, အဲ, အဏ္, ဧခ်င္း, ပ်ိဳ႕, ဦးပုည၏ျပဇာတ္ ေရးနည္းမ်ိဳးႏွင့္ ပိဋကသြား ေခၚ ဦးပုည တရားစာေရးနည္းမ်ိဳး၊
(၄) လကၤာၾကား စကားေျပညႇပ္၍ ေရးနည္း- ၾသဘာစာ, ေမတၱာစာႏွင့္ ဖိတ္စာအခ်ိဳ႕ လကၤာသြားညႇပ္၍ ေရးနည္းမ်ိဳး၊
(၅) ဂီတသြား ေရးနည္း- မဟာဂီတပါ သီခ်င္းမ်ားႏွင့္ ကာလေပၚ သီခ်င္းမ်ား ေရးနည္းမ်ိဳး၊
ေအာက္ပါ ၄-ပါးကို ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အႏုစာေပ ေရးနည္းဟု ေခၚ၏။

ျမန္မာစာလံုး၊ ေရးထံုး ၅-ျဖာ၊ သိမွတ္ရာ၏။ ။ ၎င္းသရုပ္ကို (စာလံုး ၅မ်ိဳးေရးရိုးစဥ္လာ) ဟူေသာ သုေတသနပုဒ္၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ျမန္မာတိုင္းသား၊ လူမ်ိဳးမ်ား၊ အျပား ၄၉။ ။ ၎င္း၏ရွင္းတမ္းသရုပ္ကို
(ျပည္ေထာင္စုသား၊ လူမ်ိဳးမ်ား)ဟူေသာ ျပႆနာ၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ က်င္းပေလ့ရွိေသာ ေန႕ထူးႀကီး ၉-မ်ိဳး။ ။
(၁) လြတ္လပ္ေရးေန႕-ဇႏၷ၀ါရီလ ၄-ရက္၊
(၂) ေတာ္လွန္ေရးေန႕- မတ္လ ၂၇-ရက္၊
(၃) ေတာင္သူလယ္သမားေန႕- မတ္လ ၂-ရက္၊
(၄) အလုပ္သမားေန႕- ေမလ ၁-ရက္၊
(၅) အာဇာနည္ေန႕- ဇူလိုင္ ၁၉-ရက္၊
(၆) ျပည္ေထာင္စုေန႕- ေဖေဖၚ၀ါရီလ ၁၂-ရက္၊
(၇) အမ်ိဳးသားေန႕- တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၁၀-ရက္၊
(၈) ကရင္အမ်ိဳးသာေန႕- ျပာသိုလဆန္း ၁-ရက္၊
(၉) ရွမ္းအမ်ိဳးသားေန႕- ေဖေဖၚ၀ါရီ လ ၇-ရက္ေန႕။
မွတ္ခ်က္။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျမန္မာမႈကိစၥျဖစ္ေသာ္လည္း ျမန္မာ လ, ရက္, ႏွစ္, သံုးသည္ကား
(၁) အမ်ိဳးသားေန႕ႏွင့္ (၂) ကရင္အမ်ိဳးသားေန႕သာျဖစ္သည္ကို သတိျပဳေစရာ။

ျမန္မာသရ၊ ေရးထံုးျပ၊ မွတ္ၾက ၁၁-လံုး။ ။ ျမန္မာမႈအားျဖင့္ သဒၵျဗဴဟာက်မ္း စသည္တို႕အလို ထိုဆယ့္တစ္လံုးကို ဆို၏၊ သို႕ေသာ္ ေရးနည္းအားျဖင့္ ဆရာစဥ္ ဂိုဏ္းအစဥ္ ျခားနားကာ ၄-နည္းမွ် ျပားေလသည္။
(၁) အ, အာ, အိ, အီ, အု, အူ, ေအ, အဲ, ေအာ, ေအာ္, အို။
(၂) အ, အာ, ဣ, ဤ, ဥ, ဦ, ဧ, အဲ, ၾသ, ေၾသာ္, အို၊
(၃) အ, အာ, ဣ, ဤ, ဥ, ဥဳ, ဧ, အဲ, ၾသ, ဥိ။
(၄) -, -ာ, -ိ, -ီ, ဳ , ဴ, ဧ, -ဲ, ေ-ာ, ေ-ာ္, -ို ။

ျမန္မာ့ဦးစြန္း၊ ၅-မ်ိဳး ထြန္း၊ ျပၫႊန္း ထံုးနည္းနာ။ ။ ျမန္မာ လူမ်ိဳးတို႔ဦးစြန္ဆံပင္
အထံုးအၿမိတ္ ငါးပါးကို ဆိုသည္။
(၁) ေသွ်ာင္ထံုး- ထိပ္လယ္ထံုးအမ်ိဳးမ်ိဳး၊
(၂) ၾကက္ေတာင္စည္း- အေပၚသို႕ေထာင္စည္းထားသည္၊
(၃)ေပါက္ခ်ပ္-ေခါင္းေပါင္း, မကိုဋ္, စည္းပံု၊
(၄)ဦးစြန္းဆံပင္ဖါးလ်ားခ် ေနာက္တြဲပန္၊
(၅) မိန္းမထံုး-ဆံထံုး ၇-မ်ိဳး။ ၅၅-မ်ိဳးစသည္တို႕ထံုးပံုနည္းမ်ားရွိေသး၏။

ျမန္မာ့တိုင္းႀကီး ၃-ရပ္။ ။ ရာဇ၀င္၌ ထင္ရွားေသာ တိုင္းႀကီး ၃-တုိင္းကို ပိုင္းျခားယူငင္ပံု။
(၁) သုနာပရႏၲတိုင္း- ဧရာ၀တီျမစ္ လက်္ာ ဖက္ကမ္းရွိ နယ္ပယ္ဌာနမ်ားကို ေခၚသည္၊
တနည္း- စကု, စလင္း, ေဖါင္းလင္းစေသာ ျပည္ႀကီးတို႕တည္ရာ
ဧရာ၀တီျမစ္ အေနာက္ဖက္ ေတာင္ဖက္အရပ္ေဒသမ်ားကို ေခၚဆိုသည္၊
(၂) တမၺဒီပတိုင္း- ဧရာ၀တီျမစ္၏ လက္၀ဲဖက္ကမ္းရွိ နယ္ပယ္ဌာနမ်ားကို ေခၚသည္၊
တနည္း- ပုဂံ, ပင္းယ, အင္း၀, မႏၲေလး စေသာ ျပည္ႀကီးတို႕တည္ရာ ဧရာ၀တီျမစ္၏ အေရွ့ဖက္ေဒသကို ေခၚဆိုသည္၊
(၃) ကေမၺာဇတိုင္း- အေရွ႕ရိုးမ တေလွ်ာက္ကို ေခၚသည္၊ တနည္း- ရွမ္းနယ္မ်ားကို ေခၚဆိုသည္။

ျမန္မာ့တိုင္းႀကီး ၉-တိုင္း။ ။ ႏိုင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး လြယ္ကူေစရန္အတြက္ ၉-တိုင္း ဌာနခြဲကာ တိုင္းမင္းႀကီးမ်ားကို ခန္႕ထားေလသည္။
(၁) ခ်င္း၀ိေသသတိုင္း- ခ်င္းေတာင္, ရခိုင္ေတာင္တန္းနယ္မ်ား ပါ၀င္၍ ဖါလံၿမိဳ႕တြင္ရံုး စိုက္သည္၊
(၂) ေကာ္သူေလး အထူးတိုင္း- သံလြင္ခရိုင္ အပါအ၀င္ ဖါပြန္ၿမိဳ႕၌ ရံုးစိုက္သည္၊
(၃) တနသၤာရီတိုင္း- ေတာင္ငူ, သထံု, ေမာ္လၿမိဳင္, ထား၀ယ္, ၿမိတ္ခရိုင္တို႕ပါ၀င္သည္၊
(၄) ဧရာ၀တီတိုင္း- ပုသိမ္, ဟသၤတ, ေျမာင္းျမ, မအူပင္, ဖ်ာပံုခရိုင္တို႕ ပါ၀င္သည္၊
(၆) ပဲခူးတိုင္း- ပဲခူး, အင္းစိန္, သာယာ၀တီ, ျပည္, ရန္ကုန္ခရိုင္တို႕ပါ၀င္သည္၊
(၇) မေကြးတိုင္း- မေကြး, သရက္, မင္းဘူး, ပခုကၠဴ, ကန္ပလက္ခရိုင္တို့ ပါ၀င္သည္၊
(၈) မႏၲေလးတိုင္း- မႏၲေလး, ေက်ာက္ဆည္, ရမည္းသင္း, မိတၳိလာ, ျမင္းၿခံခရိုင္တို့ ပါ၀င္သည္၊
(၉) စစ္ကိုင္းတိုင္း- စစ္ကိုင္း, ေရႊဘို, ကသာ, ေမာ္လိုက္, မံုရြာ, ခရိုင္တို႕ ပါ၀င္သည္။
(လြတ္လပ္ေရး ဖ-ဆ-ပ-လ ေခတ္မွ)။

ျမန္မာ့တိုင္းႏွင့္ ျပည္နယ္ ၁၄-ခု။ ။
(၁) ရန္ကုန္တိုင္း- တိုုင္းး၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၂) ပဲခူးတိုင္း- တိုင္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ပဲခူးၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၃) ဧရာ၀တီတိုင္း- တုိင္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၄) တနသၤာရီတိုင္း- တိုင္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၅) မႏၲေလးတိုင္း- တိုင္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၆) စစ္ကိုင္းတိုင္း- တိုင္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၇) မေကြးတိုင္း- တိုင္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ မေကြးၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၈) ကရင္ျပည္နယ္- ျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ဘားအံၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၉) ကယားျပည္နယ္- ျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ လြယ္ေကာ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၁၀) ကခ်င္ျပည္နယ္- ျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၁၁) ခ်င္းျပည္နယ္- ျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ဟားခါးၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၁၂) မြန္ျပည္နယ္- ျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၁၃) ရခိုင္ျပည္နယ္- ျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ စစ္ေတြၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။
(၁၄) ရွမ္းျပည္နယ္- ျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာ့ရိုးရာ၊ ေရးထံုးလာ၊ ၃၅-ျဖာ ဗ်ည္း။ ။ ျမန္မာမႈ အလိုအားျဖင့္ သဒၵျဗဴဟာက်မ္း, ေ၀ါဟာရတၳ ပကာသနီက်မ္း, လယ္တီသင္ပုန္းႀကီး သံခိပ္က်မ္းတို႕ အဆို ေအာက္ပါ ၃၅-လံုးတို႕ ျဖစ္၏၊
က, ခ, ဂ, ဃ, င,
စ, ဆ, ဇ, စ်, ည,
ဋ, ႒, ဍ, ဎ, ဏ,
တ, ထ,ဒ, ဓ, န,
ပ, ဖ, ဗ, ဘ, မ,
ယ, ရ, လ, ၀, သ, ဟ, ဠ,
-ံ, -့, -း ။

ျမန္မာ့ေရွးရိုးအက ၁၂-မ်ိဳး။ ။
(၁) ေဗာင္းေတာ္ အက၊
(၂) မွန္ေတာ္ရႈအက၊
(၃) ပန္းစိုက္ အက၊
(၄) သားပိုက္ အက၊
(၅) ေက်ာက္ေကာက္ အက၊
(၆) ဆံေတာ္သိမ္း အက၊
(၇) ဖ်င္းခ်င္ အက၊
(၈) ဖ်င္း ဖ်တ္ဖ်တ္ အက၊
(၉) ခြၽတ္ႀကီး အက၊
(၁၀) ခြၽတ္ငယ္ အက၊
(၁၁) ထပီ အက၊
(၁၂) ကေရာင္း အက။

ျမမ်ိဳး ၆-ျဖာ၊ ရတနာ၊ မိန္႕မွာ မဏိသွ်တ္။ ။ မဏိသွ်ၾတက်မ္းလာျမေက်ာက္ ရတနာမ်ိဳးေျခာက္ပါး။
(၁) သာခြါ- အလင္းေရာင္ရွိေသာ စိမ္းႏုေသြး၊
(၂) ကကၠရာ- သခြါးခြံေရာင္ ေျပာင္စိမ္းစိမ္းရင့္၊
(၃) မူလီ- မြဲေျခာက္ေသာစိမ္းေရာင္ေသြး၊
(၄) ၀င္သ၀တ္ - ထြန္း၀င္းေသာစိမ္းေရာင္ေသြး၊
(၅) ကိတၳပတ္- ေရႊပိုးေကာင္ လည္ကုပ္ညႇာ အဆင္း။

ျမန္ျမန္သြားရန္ မေလ်ာ္သူ ၄-မ်ိဳး။ ။
လ်င္ျမန္စြာ သြားျခင္းငွါ မတင့္မေလ်ာက္ပတ္ ဟူ၏။ ဓမၼပဒ ။႒။ ပ-အုပ္၊ ၂၄၆။
(၁) အဘိသိက္သြန္းဆဲ သြန္းၿပီးေသာ မင္း၊
(၂) ကႀကိဳးတန္ဆာ ဆင္ယင္ထားေသာ မဂၤလာဆင္ေတာ္၊
(၃) ရေသ့, ရဟန္း၊
(၄) မိန္းမ။

« ျမာ »

ျမားေရး ၆-ပါး၊ သရုပ္ျပား၊ ပိုင္းျခား ေ၀ဘန္သိ။ ။ ထိုထို ရာဇ၀င္ မဟာ၀င္နိပါတ္ေတာ္
တို႕၌ ေလးပစ္ကစား ေလးတင္ပြဲမ်ား က်င္းပေသာအခါ မိမိတို႕ေလးျဖင့္ ပစ္လိုက္ေသာ ျမႇား၏ ဆန္းၾကယ္ေသာ အေရးအခင္း ၆-ပါးကိုေခၚဆိုသည္၊ 'ေဇတကုမၼာ ျပဇာတ္လာ'။
(၁) ၀ဇီရဟတ္၊ လက္ရံုးတန္ေဆာင္၊ စက္ဘုန္းေရာင္ႏွင့္၊ သက္ဆံုးေအာင္ ငွက္ဘီလူးကို၊ မထားဘူး သတ္ေတာမည္။ နတ္ယႏၲရား၊ အေျဖာင့္တမ်ဥ္း၊ ေတာင့္တြင္သြင္းသည့္၊ စိန္စဥ္းသြား။ အင္းဇယားက်၊ ျမားေရးကို ျပရလွ်င္၊ လက္မ တတြက္၊ လွ်ပ္တျပက္တြင္၊ ျမားခ်က္ တေထာင္၊ သြားလ်က္ေဆာင္။ ေတာင္၀ကၤပတ္၊ တေထာင္ အေကာက္၊ ေခ်ာင္ တေရွာက္မွာ၊ ေၾကာင္, ေမ်ာက္, ယုန္၀ပ္ေစေတာ့၊ လြတ္ရမည္ မမွတ္ႏွင့္၊ ထပ္၍က်ေသာ "၀ကၤေ၀ဒိ"ျမားေရးလည္း တပါး။
(၂) ျမားျပာသာဒ္ ေ၀၊ ပတ္ပတ္ေခြတဲ့၊ ေန၀န္း လ၀န္း၊ ေလးကြၽန္းပံုစံ၊ ေရကန္ ေရတြင္း၊ ပံုးေတာင္း
စၾကာ၊ သက္ဆင္းလာသို႕၊ ျမားျဖာျခင္း၊ ယင္းကို စကၠ၊ ေခြဘိအေရး၊ ေ၀ဒိ ေပးတဲ့၊ ျမားေရးျပ။
(၃) ေ၀ႆ၀ေဏၰာ၊ ေရႊလွံအဖ်ား၊ သန္လ်က္သြားကို၊ ျမားမေကာ။ ေဇာဗီသကြက္၊ တာသြင္းစက္ကို၊ တခ်က္မလြဲ၊ ခ်ိန္တူ အစက္၊ ျမဴမကြက္၊ ထက္၀က္ခြဲ၊ စြဲေအာင္ ပစ္ႏိုင္ေသာ"ခဂၢေ၀ဒိ" ျမား။
(၄) တပါးေကစိ၊ ကဗ်ည္းတဆူ၊ တနည္းမူ၊ အယူရွိသည္မွာ၊ မိဂါသန၊ သရဘသား၊ ဧသနီဟု၊
သံုးလီျပား၊ ၿမီးဖ်ားေသးမွ်င္၊ ေမြးတပင္ကို လက္စင္အစြဲ၊ တမ်ဥ္းဆြဲ၍၊ မလြဲေအာင္ ပစ္ႏိုင္ေသာ "၀ါလေ၀ဒိ" ျမား။
(၅) မိုက္ေမွးသန္းေခါင္၊ မိုးေမွာက္က်နယ္၊ လ ကြယ္အမွန္၊ေကာင္းကင္ထက္က၊ ငွက္မည္သံကို၊ နာခံ ပစ္ခ်ႏိုင္ေသာ"သဒၵေ၀ဒိ"ျမား။
(၆) လိပ္, ငါး, မိေက်ာင္း၊ ေရေအာင္းသတၱ၀ါ၊ မၿငိမ္မသက္၊ အရွိန္ယက္တြင္၊ ျမားခ်က္ပါေအာင္၊ မဟာ သရဘဂၤ ဇာတ္ကိုစြဲ၍၊ ေရ၀ဲကို အေျဖာင့္က်ေသာ "ဥဒကေ၀ဒိ"ျမား၊ ေလးပါး, ငါးပါး၊ ေျခာက္ပါးျခင္းရာ၊ ဆက္ေရွးမျပတ္၊ ေလးအတတ္ကို၊ ကမ္းခတ္၍ လာခဲ့တယ္၊ ငါဟဲ့ေယာက်္ား၊ ေဇာ တရတ္မင္း၊ ဘယက္တြင္းက၊ သက္သြင္းလို႕ ဖြားသူမို႕၊ သိၾကားလက္ခ်ိန္၊ ေလးရန္ႏွိမ္ႏွင့္၊ ဇီ၀ိန္ ျဖတ္ေတာ့မည္၊ ေတာင္ထပ္၍ ေတာအုပ္၊ သမုဒ္မွာ ခိုႏိုင္ခို၊ ျမင္းမိုရ္မွာ ပုန္းႏိုင္ပုန္း၊ ၀န္းလံုးစကၠ၀ါ၊ ဆယ္မ်က္ႏွာတြင္၊ စိႏၲာမုနိ၊ မေနာ မယိဒၶိ၊ ဣစၦိတ ျမား၊ စိန္စဥ္းသြားကို၊ မထားဘူး လႊတ္လိုက္မည္၊ ၀သ၀တၱီ ဘံုဆံုးေအာင္၊ မီးဟံုးဟံုး ေတာက္ေရာ့ လဟယ္။

ျမားေရး ၁၂-ပါး၊ တနည္း။ ။ ျမားပစ္နည္း တဆယ့္ႏွစ္မ်ိဳး ဗုဒၶ၀င္အ႒ကထာ။
(၁) သရပဋိဗာဟန- ျမားကို ျမားခ်င္း ခတ္မိေအာင္ပစ္နည္း၊
(၂) စကၠမိ၀- ျမားပတ္လည္ လက္ထဲသို႕ ၀င္လာေအာင္ပစ္နည္း၊
(၃) သရလ႒ိ- ျမားႏြယ္ကဲ့သို႕ က်ေအာင္ ပစ္နည္း၊
(၄) သရ ရဇၨဳ- ႀကိဳးကဲ့သို႕က်ေအာင္ ပစ္နည္း၊
(၅) သရေ၀ဓိ- ျမားကို ျမားခ်င္း ထြင္း၍ သြားေအာင္ ပစ္နည္း၊
(၆) သရပါသာဒ- ျမားျပာသာဒ္ကဲ့သို႕ က်ေအာင္ ပစ္နည္း၊
(၇) သရမ႑ပ- ျမားမ႑ပ္ကဲ့သို႕ က်ေအာင္ပစ္နည္း၊
(၈) သရေသာပါက- ျမားေစာင္းတန္း ကဲ့သို႕ က်ေအာင္ ပစ္နည္း၊
(၉) သရပါကာရ- ျမားတံတိုင္း ကဲ့သို႕ က်ေအာင္ ပစ္နည္း၊
(၁၀) သရေပါကၡရဏီ- ျမားေလးေထာင့္ကန္ကဲ့သို႕ က်ေအာင္ ပစ္နည္း၊
(၁၁) သရပဒုမာ- ပဒုမၼာၾကာပြင့္ ကဲ့သို႕ ျဖစ္ေအာင္ ပစ္နည္း၊
(၁၂) သရ၀ႆက- ျမားမိုဃ္းရြာသကဲ့သို႕ က်ေအာင္ ပစ္နည္း။

« ျမဴ »

ျမဴမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ တြန္းကန္ လႈပ္တက္တတ္ေသာ ဓာတ္သေဘာ ငါးပါး။
(၁) ပရမာဏုျမဴ- နတ္မ်က္စိျဖင့္ ျမင္ေကာင္းေသာ ေကာင္းကင္၌ လြင့္သြားေနသည့္ ျမဴမႈန္ငယ္ ကေလးမ်ိဳး၊
(၂) အဏုျမဴ- ပရမာ ဏုျမဴ ၃၆-လံုးခန္႕ ပမာဏ ေနေရာင္ျခည္ လင္းထိုးသည့္ အေပါက္ငယ္၌ သြားလာ လြင့္ျမဴးေနေသာ ျမဴမႈန္မ်ိဳး၊
(၃) တဇၨာရီျမဴ- အဏုျမဴ ၃၆-လံုးခန္႕ ပမာဏ လူစသည္ သြားလာေသာအခါ လြင့္ထသည့္ ျမဴမႈန္မ်ိဳး၊
(၄) ရထေရဏုျမဴ- တဇၨာရီျမဴ ၃၆-လံုးခန္႕ ပမာဏ ရထားç လွည္းတို႕ သြားလာေသာအခါ လြင့္ထသည့္ ျမဴမႈန္မ်ိဳး၊
(၅) လိကၡာျမဴ- ရထေရဏုျမဴ ၃၆-လံုးခန္႕ ပမာဏ လူတို႕၏ လက္ေျခ၌ ကပ္သည့္ ျမဴမႈန္မ်ိဳး။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၎င္း ၇-လံုး သန္းဥေကၡာင္း တလံုး၊ ၎င္း ၇-လံုး စပါးတလံုး၊ ၎င္း ၇-လံုးကို တလက္သစ္၊ ၁၂-လက္သစ္- တထြာ၊ ႏွစ္ထြာ-တေတာင္၊ ေလးေတာင္-တလံ ဟု တာဖြဲ႕ၾကေလသည္။

« ေျမ »

ေျမႀကီးလႈပ္ျခင္း အေၾကာင္း ၉-ပါး။ ။ ၎င္း သရုပိကို(ငလ်င္လႈပ္ျခင္း အေၾကာင္း ၉-ပါး)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ေျမခံရက္ ၁၆-ပါး။ ။ ေျမခံ ေရြးနည္း ဟူ၏၊ ၎င္းကို ေအာက္ပါလကၤာျဖင့္ သိပါ၊
"ေလာကီလူမ်ား၊ အမ်ိဳးသားတို႕၊ သိထားေစရန္၊ ေျမခံက်မ္းမွတ္၊ ဇရပ္အိမ္ေက်ာင္း၊ ေဆာက္တံုေရွာင္းေသာ္၊
နေတၱာ္,ေခါင္, ၾကဴး၊ ျပာ, ကူး, ဆုန္, ေပါင္း၊ ေဆာက္ေကာင္း ေျခာက္လ၊ မွတ္ကုန္ၾကေလာ့။
ဆန္းထ စင္စစ္၊ ႏွစ္, သံုး, ငါး, ခြန္၊ ေကာင္းမြန္ တဆယ္၊ ၁၃-သြယ္ေရး၊ ဆယ့္ေလး, ဆယ့္ငါး၊
ဆန္းျငားမွန္သစ္၊ ရက္ေကာင္းျဖစ္၏။ ။
လဆုတ္ျဖစ္မႈ၊ တစ္, ေလး, ေျခာက္, ရွစ္၊ ကိုး, ဆယ့္ႏွစ္ေရး၊ ဆယ့္ေလး, ဆယ့္ငါး၊ ေန႕ကား ဆင္,ၾကြက္၊
ပူးရက္ကို ေရွာင္၊ အက်ိဳးေဆာင္သည္၊ ေကာင္းေအာင္ ဆန္း, ဆုတ္ ေျမခံတည္း။

ေျမမ်ိဳခံရသူ ၅-ေယာက္။ ။ မိလိႏၵပဥႇာ ပါဠိေတာ္။ ၁၀၈။ေဂါတမဘုရားရွင္ သာသနာေတာ္ အတြင္း၌ အရွင္လတ္လတ္ ေျမမ်ိဳးသြားသူ ငါးေယာက္။
(၁) ေဒ၀ဒတ္ ရဟန္း၊
(၂) စိဥၥမာန မိန္းမယုတ္၊
(၃) သုပၸဗုဒၶ သာကီ၀င္၊
(၄) နႏၵက ဘီလူး၊
(၅) နႏၵမည္ေသာ လုလင္။

ေျမမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ လယ္ ယာ ဥယ်ာဥ္ အိမ္ရာ ေက်ာင္းရာ စသည့္တို႕၌ ေရြးခ်ယ္ စီစစ္ ၾကရာသည္၊ ပထ၀ီသွ်ၾတမွ။
(၁) အဆင္းျဖဴျငား၊ ေျမပုဏၰား၊ စီးပြားျဖစ္တတ္စြာ။ ေျမမင္းပုဏၰား၊ ေက်ာင္းအိမ္မ်ား၊ ေဆာက္ထား ဇရပ္ပါ၊
(၂) အဆင္းနီလြင္၊ ေျမ ဘုရင္၊ မင္းလွ်င္ ျဖစ္တတ္ပါ။ ေျမဘုရင္မွာ၊ နန္းေတာ္ရာ၊ ခ်ဳပ္ျခာ မင္းစိုးမွာ၊
(၃) အဆင္းနက္က၊ ေျမ ဒါသ၊ ဒုကၡေဘးေတြ႕ရာ။ ေျမ ဒါသမွာ၊ ဥယ်ာဥ္ပါ၊ လယ္ယာလုပ္ကိုင္ရာ၊
(၄) အဆင္း၀ါဘိ၊ ေျမ ပကတိ၊ သုခိ အေ၀ရာ။ ေျမပကတိမွာ၊ ရဟန္းသာ၊ ေနရာေလ်ာ္လွပါ၊
(၅) အဆင္းျပာလွ်ံ၊ ေကသပံ၊ ႏိုင္ငံတည္ေထာင္ရာ။

« ျမိဳ႕ »

ၿမိဳ႕၏အစာ ၄-ပါး။ ။
တိုင္း ႏိုင္ငံေတာ္ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား၌ ထိုေလးပါး ေပါမ်ားစြာ ရွိရမည္ဟု ဟိုေလသည္။
(၁) ပါေထယ်- ဆန္, စပါး, စားနပ္ရိကၡာ၊
(၂) ဗီဇ- မ်ိဳးေစ့အစံု၊
(၃) ေတလာဒိ- ဆီဦး ေထာပတ္ ေဆး၀ါးစံု၊
(၄) က႒ဳဒက- ျမက္, ထင္း, ေရ။

ၿမိဳ႕ေတာ္၏ အဂၤါ ၇-ပါး။ ။ ႏိုင္ငံ၏ၿမိဳ႕ေတာ္ သို့မဟုတ္ မင္းေနျပည္၌ ရွိထားရမည့္ အရာမ်ား၊ သတၱဂုၤတၱရ ပါဠိေတာ္။
(၁) ရန္သူတို့ ဖ်က္ႏိုင္ခက္သည့္ ခိုင္ခံ့ေသာ တံတိုင္းၿမိဳ႕ရိုးတံခါး၊
(၂) နက္က်ယ္သည့္ က်ံဳးေျမာင္း၊
(၃) က်ယ္ေသာ သူရဲေျပး, ပစ္ေပါက္ ကာပါ, ကတုတ္၊
(၄) ထက္ျမက္ျပင္းထန္ စူးရွသည့္ လက္နက္ ခဲယမ္း မီးေက်ာက္ အမ်ားအျပား၊
(၅) ရဲမက္ဗိုလ္ပါ စစ္သည္ ရထား အမ်ားအျပား၊
(၆) လိမ္မာ ပါးနပ္ေသာ တံခါးေစာင့္ ကင္းတပ္၊
(၇) ျမင့္ေသာ ၿမိဳ႕တံတိုင္း။

ၿမိဳ႕ေတာ္၏ အဂၤါ ၇-ပါး၊တနည္း။ ။ ရာဇနီတိမွ။
(၁) ဘုရင္မင္းျမတ္၊ သို႕မဟုတ္ သမၼတ ရွိရျခင္း၊
(၂) တရားသူႀကီး အမတ္မ်ား၊
(၃) မဟာမိတ္မင္းမ်ားç ၎င္းတို့၏ သံႀကီး တမန္ႀကီးမ်ား၊
(၄) ရတနာဆယ္ပါး စပါးဘ႑ာမ်ား၊
(၅) ခိုင္လံုေသာတံခါး ၿမိဳ႕ရိုး တံတိုင္း က်ံဳးေျမာင္းမ်ား၊
(၆) ပိုင္နက္တိုင္းကား စည္ကား က်ယ္ျပန္႕ျခင္း၊
(၇) စစ္တပ္အင္အားႏွင့္ ျပင္ထန္ေသာလက္နက္ ခဲ ယမ္း မီး ေက်ာက္အစံု ေပါမ်ားး ေတာင့္တင္းျခင္း။

ၿမိဳ႕ေတာ္သာယာ၊ ၿငိမ့္ေညာင္းျငာ၊ ၁၀-ျဖာ အသံမ်ိဳး။ ။ ေနျပည္ေတာ္တို႕၌ မစဲမဆိတ္ေသာ အသံ ဆယ္ပါးကို ဆိုသည္၊ ၎င္း ဆယ္ပါးကို မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌
"ဆင္သံ, ျမင္းသံ, ရထားသံ, စည္ႀကီးသံ, မုရိုးစည္သံ, ေစာင္းျငင္းသံ, သီခ်င္းသံ, 'ခရုသင္း, ႏွဲ, ေျပြ, ခရာသံ',
ေၾကးနင္း ခြက္ခြင္းသံ, စားၾကပါ- ေသာက္ၾကပါ ဟူေသာ အသံ, မ်ားဟု မိန္႕ဆိုထားသည္။

ၿမိဳ႕ျပည္ရြာမ်ား၊ မ်ိဳး ၆-ပါး။ ။ ၎င္းသရုပ္အဓိပၸါယ္ကို(ျပည္ရြာ အျပား၊ မ်ိဳး ၆-ပါး)၌ ျပခဲ့ၿပီ။

ၿမိဳင္ႀကီး ၈-သြယ္၊ ကဗ်ာ၀ယ္၊ ဆန္းက်ယ္ အမည္မ်ား။ ။ ေတာေဟ၀န္၏ပရိယာယ္
မ်ိဳး ၈-ပါး။
(၁) ၿမိဳင္- စိမ့္စမ္း သစ္ပင္တို႕ျဖင့္ ၿမိဳင္ဆိုင္ေသာေတာမ်ိဳး၊
(၂) ဂႏိုင္- အလြန္နက္နဲ ထူထပ္ေသာ ေတာႀကီးမ်ိဳး၊
(၃) ရဂံု- သာေမာဘြယ္ေကာင္းေသာ သာမာန္ေတာကေလးမ်ိဳး၊
(၄) စံု- ဤေတာမွ ထိုေတာတိုင္ေအာင္ လမ္းခရီးရွိသည့္ ေတာတန္းမ်ိဳး၊
(၅) ခင္တန္း- ျခံဳငယ္ျခံဳၾကီးတို႔ျဖင့္ စီတန္း နိမ့္ျမင့္လ်က္ ေပါက္ေသာေတာမ်ိဳး၊
(၆) ျပား- ရႊံ႕ညြန္ထူေျပာေသာ ေတာမ်ိဳး၊
(၇) အင္တိုင္း- ေက်ာက္ကုန္းေက်ာက္စရစ္ ထူေျပာ၍ ျမက္ေျခာက္သစ္ပင္ေႏွာသည့္ ေတာမ်ိဳး၊
(၈) ေစးပ်စ္- စည္း႐ိုးသစ္ပင္ ထူထပ္ေသာေတာ။

« မြ »

မြန္တိုင္း ၃-ရပ္။ ။ ကလ်ာဏီ ေက်ာက္စာမွ သာသနာေတာ္ ၂၀၀၂-ခုႏွစ္၊ သကၠရာဇ္ ၈၂၀-ေရာက္ေသာအခါ ဟံသာ၀တီျပည္ႀကီး၀ယ္ ဓမၼေစတီ အမည္တြင္ေသာ ရာမာဓိပတိမင္းသည္၊
(၁) ဟံသာ၀တီ မ႑လ- ပခူးတိုင္း၊
(၂) ကုသိမ မ႑လ- ပုသိန္တိုင္း၊
(၃) မုတၱမ မ႑လ- သထံုတိုင္းတည္းဟူေသာ မြန္တိုင္း ၃-ရပ္ကို အုပ္ကြပ္ပိုင္ထားလ်က္ တရားႏွင့္အညီ မင္းျပဳသတည္း။

မြန္မ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ သာသနာလကၤာရစာတန္းမွ။
(၁) မြန္တိ၊
(၂) မြန္စ၊
(၃) မြန္ည။

မြန္မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။
မြန္တ, မြန္ညန္၊မြန္နန္, မြန္သိ၊ မွတ္ဘိေလရိုး၊ တလိုင္းမ်ိဳးတည့္။ (ဇမၺဴ႕တံဆိပ္က်မ္းမွ)

ေမြးစားသားမ်ိဳး ၂-ပါး။ ။
(၁) ရပ္သိ ရြာသိ ထင္ထင္ရွားရွား အေမြခံအေမြစား ေမြးစားျခင္းမ်ိဳးကို ကိတၱိမ ေမြးစားျခင္းဟု ေခၚဆိုသည္၊
(၂)သနား၍ ေကာက္ယူ ေမြးစားျခင္းမ်ိဳးကို အပတိ႒ ေမြးစားျခင္းေခၚသည္၊
ကိတၱိမ ေမြးစားျခင္းက အပတိ႒ ေမြးစားျခင္းထက္ သာ၍ ခိုင္မာသည္၊ အပတိ႒ ေမြးစားျခင္း ခံရေသာသူသည္ ေမြးစားေသာမိဘမ်ားႏွင့္ ခြဲခြါသြားလွ်င္ ထိုေမြးစားေသာ မိဘတဦးဦးႏွင့္ မူလက တစံုတရာ ေဆြမ်ိဳးမေတာ္ခဲ့ေသာ္- ေဆြမ်ိဳးဆက္ ျပတ္ေလသည္ ဟူ၏၊ ဓမၼသတ္ေပါင္းခ်ဳပ္ ပဌမတြဲ ပုဒ္မ ၁၉၉- ၂၀၀၊ သားရင္း သမီးရင္းႏွင့္ ကိတၱိမေမြးစားေသာ သားသမီးမရွိမွသာ ေမြးစားေသာ မိဘမ်ားႏွင့္ အတူေန အပတိ႒ သားသမီးမ်ား အေမြ ဆိုင္သည္ ဟူ၏။

ေမြးဖြားစကို၊ စကားဆို၊ပုဂၢိဳလ္ ၄-ေယာက္ အဘယ္နည္း?။ ။
(၁) ေ၀ႆႏၲရာဇာတ္ေတာ္လာ ေ၀ႆႏၲရာ မင္းသား၊
(၂) မေဟာသဓဇာတ္ေတာ္လာ မေဟာသဓာ အမတ္၊
(၃) ဗုဒၶ၀င္က်မ္းလာ သိဒၶိတၳကုမာရ မင္းသား၊
(၄) အမၺ႒ဇာတ္လာ ဥကၠာကမင္းႀကီး၏ ဒိသာေခၚ ကြၽန္မမွေမြးဖြားေသာ'ကဏွ'၊ ၎င္းကိုစြဲ၍ ကဏွာယနအႏြယ္ ပုဏၰားမ်ိဳး ျဖစ္လာသည္။

« မွ »

မွဴးမတ္တို႕ဂုဏ္ အဂၤါ ၈-ပါး။ ။ အမတ္ႀကီးတို႕၌ ျပည့္စံုရမည့္ဂုဏ္ အဂၤါရွစ္ပါး။
(၁) ဗာဟုႆုေတာ- အျမင္အၾကား မ်ားရျခင္း၊
(၂) သီလ၀ေႏၲာ- သီတင္းသီလ ရွိရျခင္း၊
(၃) သူေရာ- ရဲစြမ္းသတၱိ ရွိရျခင္း၊
(၄) မဟုႆာေဟာ- လံု႕လထၾကြ ရွိရျခင္း၊
(၅) အကၡ၀ိေဓာ- မႈခင္းကိစၥျပီးေျမာက္ေရးကို စစ္ေဆးေလ့လာရျခင္း။
(၆) ဗလဓေရာ- ကိုယ္အားဥာဏ္အား ဗလႏွစ္ပါးရွိရျခင္း၊
(၇) ဓီတိမာ- အဂတိ ၄-ပါး မလိုက္စားရ မမွားရျခင္း၊
(၈) ၀ုၯု၀ိလာေသာ- ခန္႕ညားရိုေသဘြယ္ေသာ ရုပ္ဆင္းကိုယ္၀ါရွိရျခင္း။

မွဴးမတ္မ်ိဳးျပား၊ ၁၄-ပါး၊ မိန္႕ၾကား အဘိဓာန္။ ။ ၎င္း သရုပ္ကို (အမတ္မ်ိဳး ၁၄-ပါး)၌ ရႈပါေလ။

ေမွာ္ပညာမ်ိဳး ၆-ပါး၊ ၆-လီ။ ။ ေမွာ္ပညာ အတန္းအစား ဂိုဏ္းေပါင္းမည္မွ်ပင္ မ်ားေစကာမူ မေဟသရက်မ္း၊ ကေ၀သာရက်မ္း၊ သရဘူက်မ္းစေသာ က်မ္းႀကီးတို့၌။
(၁) ေဆး ေမွာ္၊
(၂) ရုကၡမူ ေမွာ္၊
(၃)အင္း ေမွာ္၊
(၄)ပထမံ ေမွာ္၊
(၅) စမ ေမွာ္၊
(၆) သမာဓိ ေမွာ္
ဟူ၍ ၆-ဆူမွ် လာရွိေလသည္၊ ထိုေမွာ္ႀကီး ၆-ဆူမွတပါးလည္း မိမိတို့ႏွစ္သက္ရာ ဂိုဏ္းဆရာႀကီးမ်ား၏
ယူဆခ်က္အရ ဂိုဏ္းခြဲေမွာ္ ဟူ၍ ၆-ဆူရွိျပန္သည္ကား။
(၁) ရုကၡစိုး ေမွာ္၊
(၂) အ႒ာရသ ေမွာ္၊
(၃) ပိဋက ေမွာ္၊
(၄) မဟိဒၶိ ၀ိပႆနာ ေမွာ္၊
(၅) ေဒ၀ရာသီ ေမွာ္၊
(၆) ေဒ၀ီသူရႆတီ ေမွာ္ ဟု ေျခာက္ပါး ျပားျပန္၏။

No comments:

Post a Comment