Wednesday, December 24, 2008

ဘ---ဘၾကီးေတာ္ေခၚ၊ မွ ဘြဲ႕ထူးဂုဏ္ရည္ ၁၁-မ်ိဳး။

ဘၾကီးေတာ္ေခၚ၊ မင္းျမတ္ေက်ာ္၊ မည္ေတာ္ ၆-ပါးလာ။ ။ ကုန္းေဘာင္မင္း ၁၁-ဆက္တြင္ ၇-ဆက္ေျမာက္ မင္းတရားၾကီးျဖစ္၍ ရာဇ၀င္တို႔၌ ေအာက္ပါ အမည္ေတာ္ ၆-ပါးတို႔ႏွင့္ ထင္ရွားခဲ့ေလသည္။
(၁) ဘၾကီးေတာ္ဘုရား-ပုဂံမင္းႏွင့္ မင္းတုန္းမင္းတို႔၏ဘၾကီးေတာ္ ျဖစ္ေသာၾကာင့္တည္း၊
(၂) စစ္ကိုင္းမင္း-မင္းသားငယ္ဘ၀က စစ္ကိုင္းျမိဳ႕ကို စားရေသာေၾကာင့္တည္း၊
(၃) ေနာင္ေတာ္ၾကီး-သာယာ၀တီမင္းေခၚ ကုန္းေဘာင္မင္း လည္းေခၚသည့္ ေရႊဘိုမင္းၾတား၏ေနာင္ေတာ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္တည္း၊
(၄) ဖလ္နန္းရွင္, မွန္နန္းရွင္- နန္းေတာ္ၾကီး၌ ဖလ္, မွန္ေတြ အလြန္မ်ားေသာေၾကာင့္တည္း၊
(၅) ရတနာပူရ စတုတၳျမိဳ႔တည္ နန္းတည္ မင္းၾတားၾကီး၊
(၆) ဆင္ျဖဴ႕ရွင္- နန္းစံ ၁၈-ႏွစ္တိုင္တိုင္ ဘုန္းတန္ခိုးၾကီးလ်က္ ဆင္ ရတနာမ်ားစြာ ဆက္သခံရေသာေၾကာင့္တည္း။

ဘယ္သံေခၚလွစ္၊ မ်ိဳး ၁၈၊ ၀ါ, ဂီ, နစ္, မွာသံုး။ ။ ကဗ်ာလကၤာရြတ္ဖတ္ရာ၌ သာသာေအးေအး အားထုတ္မႈမ်ားမ်ား မေပးရဘဲ ရြရြကေလး ရြတ္ဆိုရေသာ အသံမ်ိဳးကို "ဘယ္္သံ, သက္သံ, ခ်သံ, ေအာက္သံ, သံမ, ေအာက္ျမင့္သံ" စသည္ ေခၚၾက၏၊ အက်ယ္ ကဗ်ာဖြဲ႔နည္း နိသ်ည္းက်မ္း၌ ႐ႈေလ၊ "အ, ဣ, ဥ, ဧ, ေၾသာ့, အႎ့, အဥ့္, အည့္, အန္႕, အမ့္, အိန္႕, အိမ့္, အုန္႕, အုမ့္, အယ့္, ေအာင့္, အိုင့္, အို၀့္" တို႕ျဖစ္ၾက၏။

ဘ၀ ၂-ပါး။ ။ အဘိဓမၼာ ေ၀ါဟာရ။
(၁) ကမၼ ဘ၀-ျပဳလုပ္သမွ် ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံတို႕၏ ေစတနာမ်ား၊
(၂) ဥပပတၱိ ဘ၀-ထိုကုသိုလ္ အကုသိုလ္ကံတို႔ေၾကာင့္ ေနာက္ဘ၀၌ ျဖစ္ေသာ ပဋိသေႏၶ၀ိညာဥ္ ကမၼဇ႐ုပ္မ်ား။

ဘ၀ ၃-ပါး။ ။ တိကဂၤုတၱရ ။ပါ။ ၂၂၄ ။႒။ ၂၀၄။ ဘ၀သံုးစံု ဘံုသံုးဘံု, ဘ၀သံုးရပ္ ဘံုသံုးထပ္, လည္း ဟူ၏။
(၁) ကာမ ဘ၀- ကာမ ပဋိသေႏၶ ၁၀-ဟူေသာ ၀ိပါက္, ခႏၶာ, ကဋတၱာ႐ုပ္မ်ား၊
(၂) ႐ူပ ဘ၀-႐ူပ ပဋိသေႏၶ ၆-ခုဟူေသာ ၀ိပါက္, ခႏၶာ , ကဋတၱာ႐ုပ္မ်ား၊
(၃) အ႐ူပ ဘ၀- အ႐ူပပဋိသေႏၶ ၄-ခု ဟူေသာ ၀ိပါက္ခႏၶာ။

ဘ၀ ၃-ပါး။ တနည္း။ ။ အျမတ္ျဖစ္ေသာ လူ႔ဘ၀, နတ္ဘ၀, ျဗဟၼာ့ဘ၀, ကိုလည္းအခ်ိဳ႕ေနရာ၌ ယူႏိုင္၏။

ဘ၀ၾကီး ၉-ပါး။ ။ အဘိဓမၼာ၀ိဘင္း ပါဠိေတာ္ ၁၄၃။႒။ ၁၇၄။ ကုသိုလ္ကံ, အကုသိုလ္ကံတို႕၏ အက်ိဳး ျဖစ္ေသာ ဘ၀အျပားကို ေခၚဆိုသည့္ အဘိဓမၼာနည္း။
(၁) ကာမ ဘ၀- ကာမ၀ိပါက္ စိတၱဳပၸါဒ္ႏွင့္ ကမၼဇ႐ုပ္မ်ား၊
(၂) ႐ူပ ဘ၀- ႐ူပ ၀ိပါက္ ၅-ခု၊ စကၡဳ, ေသာတ, သမၸဋိစၦိဳန္းေဒြး, သႏၲီရဏ ၃-ခု၊
၀ိရတီ ၾကဥ္ေသာ ေစတသိက္ ၃၅-ပါး၊ ဘာ၀႐ုပ္၊ ဃာန, ဇိ၀ွါ, ကာယ ၾကဥ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္မ်ား၊
(၃) အ႐ူပ ဘ၀- အ႐ူပ ၀ိပါက္ စိတၱဳပၸါဒ္စု၊
(၄) သညာ ဘ၀- ေန၀သညာ နာသညာ ယတနစိတ္ ၾကဥ္ေသာ ေလာကီ ၀ိပါက္ စိတၱဳပၸါဒ္ႏွင့္တကြ ကမၼဇ႐ုပ္မ်ား၊
(၅) အသညာ ဘ၀-ဇီ၀ိတ န၀က ႐ုပ္ကလာပ္၊
(၆) ေန၀သညာ နာသညာ ဘ၀-ေန၀သညာ နာသညာ ယာတန စိတၱဳပၸါဒ္၊
(၇) ဧကေ၀ါကာရ ဘ၀- ဇီ၀ိတန၀က ႐ုပ္ကလာပ္ 'ခႏၶာတပါးဘ၀'၊
(၈) စတုေ၀ါကာရ ဘ၀- အ႐ူပ၀ိပါက္ စိတၱဳပၸါဒ္ 'ခႏၶာ ၄-ပါးဘ၀'၊
(၉) ပဥၥ ေ၀ါကာရ ဘ၀- ကာမ၀ိပါက္ ႐ူပ ၀ိပါက္ , စိတၱဳပၸါဒ္ႏွင့္ ကမၼဇ႐ုပ္စု 'ခႏၶာ ၅-ပါး ဘ၀'။

ဘ၀ဂ္ ၃-ပါး။ ။ အႏုဋီကာလာ
ေ၀ဟပၹိဳလ္ဘံု, အကနိ႒ဘံု, ေန၀သညာ နာသညာယတန ဘံုတို႔၏ အမည္ ၃-မ်ိဳး၊ ဘ၀၏ အျမင့္ဆံုး ဘံုဌာနမ်ားဟူ၏။
(၁) ေ၀ဟပၹိဳလ္ဘံုကို ပုထုဇဥ္တို႔၏ ျဖစ္ရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ 'ပုထုဇၨနဘ၀ဂ'၊
(၂) အကနိ႒ဘံုကို အရိယာတို႔၏ ျဖစ္ရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ 'အရိယာဘ၀ဂ္'၊
(၃) ေန၀သညာ နာသညာယတနဘံုကို ပုထုဇဥ္အရိယာ ႏွစ္ျဖာေသာသူတို႔၏ ျဖစ္ရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ 'သဗၺဘ၀ဂ္' ဟုမွတ္၊ ၎င္းကိုပင္ 'ဘူမိဘ၀ဂ္' ဟုလည္း ေခၚ၍ ဘ၀ဂ္မ်ိဳး ၄-ပါး မွတ္ရာ၏။

ဘ၀ဂ္ ၃-ပါး၊ တနည္း။ ။
ေ၀ဟပၹိဳလ္ဘံု၊
အကနိ႒ဘံု၊
ေန၀သညာ နာသညာယတနဘံု၊
၎င္းဘံုသံုးပါးသို႔ေရာက္ေသာ အနာဂါမ္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ တျခားဘံုဘ၀သို႕ မသြားေတာ့ပဲ ထို ၃-ဘံု၌ပင္ ပရိနိဗၺာန္စံေသာေၾကာင့္ ဘ၀၏အထြတ္အထိပ္ အဆံုး ဘ၀ဂ္ဟု သေမၼာဟ၀ိေနာဒနီ အ႒ကထာ၌ဆို၏။

ဘ၀င္ေလမ်ိဳး ၁၂-ပါး။ ။ ရင္ကို အမ်ားဆံုး ဒုကၡေပးတတ္ေသာေလမ်ား၊ ၎င္းသ႐ုပ္ (ေလမ်ိဳး ၈၀) «ဂ» ပိုဒ္၌႐ႈပါေလ။

ဘ၀င္ျမင့္ေၾကာင္း တရား ၉-ပါး။ ။ ဇိန္ယစ္ မာန္တက္ျခင္း တရားမ်ားဟူ၏၊ အက်ယ္ ဣတိ၀ုတၱက ။ပါ။၂၇၀။႒။၃၂၅ ႏွင့္ ပဥၥဂၤုတၱရ ။ပါ။ ၆၃ ။႒။ ၂၈-စသည္တို႔၌ ႐ႈပါ။
(၁) ဇာတိ မဒ-ဇာတ္ကိုစြဲ၍ မာန္တက္၊
(၂) ေဂါတၱ မဒ- မ်ိဳးႏြယ္ကိုစြဲ၍
(၃) သိပၸ မဒ- အတတ္ပညာကိုစြဲ၍
(၄) အာေရာဂ် မဒ- အနာေရာဂါကင္းမႈကိုစြဲ၍
(၅) ေယာဗၺ မဒ-အရြယ္ပ်ိဳႏုျခင္းကိုစြဲ၍
(၆) ဇီ၀ိတ မဒ-အသက္ ရွည္ျခင္းကိုစြဲ၍
(၇) ၀ဏၰ(႐ူပ) မဒ-အဆင္းလွျခင္းကိုစြဲ၍
(၈) ေသာဘဂၢ မဒ-ေဘာဂေပါၾကြယ္ တင့္တယ္မႈမ်ိဳးကိုစြဲ၍၊
(၉) ပရိ၀ါရ မဒ-ေက်ာ္ေစာသတင္းျခံရံမ်ားျခင္းကိုစြဲ၍ ဘ၀င္ျမင့္ မာန္တက္ျခင္း၊ ၎င္းမာန္တက္ျခင္း ဘ၀င္ျမင့္ျခင္းတို႔ကို ေရွာင္ရွားရမည္ဟု ဘုရားရွင္ ေဟာၾကား ဆံုးမေတာ္မူသည္။

« ဘာ »

ဘာ၀ ၃-ပါး၊ ေကြကြင္းျငား၊ လူသား စည္းစိမ္ပါ။ ။
နာနာဘာ၀, ၀ိနာဘာ၀, အညထာဘာ၀, တို႔၏ ေကြကြင္းကြဲကြာရပံု အဓိပၸါယ္စံုႏွင့္ သ႐ုပ္တို႔ကို
( ေကြကြင္းကြဲကြာရျခင္း ဘာ၀တရားမ်ိဳး ၃-ပါး) ဟူေသာ သုေတသနရပ္၌ ဆိုခဲ့ျပီ။

ဘာ၀နာ ၂-ပါး။ ။ ကုသိုလ္စိတ္ကို တိုးတက္ပြားမ်ားစြာ ျဖစ္ေစတတ္ေသာ တရားသေဘာ ၂-ပါး။
(၁) သမထ ဘာ၀နာ-စ်ာန္ရမႈလုပ္ငန္းစု တရားနည္းမ်ား၊
(၂) ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ- နိဗၺာန္ရမႈ လုပ္ငန္းစု ဆိုင္ရာလကၡဏာမ်ား။

ဘာ၀နာ ၃-ပါး။ ။ သတၱ၀ါတို႔သႏၲာန္၌ ပြားမ်ားေစရမည့္ တရားသံုးပါး။
(၁) ပရိကမၼ ဘာ၀နာ- တစံုတခုေသာ ကမၼ႒ာန္းကို အာ႐ံုျပဳ၍ အထက္အထက္ ဘာ၀နာသို႕တက္ရန္ ေရွးဦးစြာ စတည္စီးျဖန္းမႈ, ပြားမ်ားေစမႈ အေျခၪပအုဌ္ျမစ္ျဖစ္ေသာ ဘာ၀နာ၊
(၂) ဥပစာရ ဘာ၀နာ-အိမ္၏အနီးအပါး ျဖစ္ေသာ အေရွ႕အရပ္ကို အိမ္ေရွ႕ဥပစာ ေခၚသကဲ့သို႕ အပၸနာဘာ၀နာ၏ အနီးအပါး ျဖစ္ေသာ စ်ာန္၏ 'ေရွ႕နားက' ဘာ၀နာ၊
(၃) အပၸနာဘာ၀နာ- ဥပစာရ ဘာ၀နာထက္ ခိုင္ျမဲ၍ လြန္ကဲ ထူးေမာက္စြာ အာ႐ံု၌ တည္ေနေသာ စ်ာန္တရားမ်ား။

ဘာ၀နာ ၄၀ ။ ။ ပဋိသမၻိဒါမဂ္။ပါ။၄၁၁။႒။ဒု-အုပ္ ၃၁၆-၌ အက်ယ္႐ႈ။ မိမိတို႔ ခႏၶာကိုယ္၌ အဖန္တလဲလဲ ပြားမ်ားသံုးသပ္ ဆင္ျခင္ဘြယ္ေလးဆယ္။
အနိစၥေတာ- မျမဲတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ဒုကၡေတာ- ဆင္းရဲတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ေရာဂေတာ- အနာမ်ားတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ဂႏၶေတာ- ပုပ္စပ္နံေစာ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
သလႅေတာ- ကိေလသာ၌ျငိတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အာဗာဓေတာ- အနာႏွိပ္စက္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
၀ယေတာ- ပ်က္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
၀ယ ေလာကေတာ- ေလာကသံုးပါး၌ပ်က္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
စုတိေတာ- ခႏၶာ၀န္ကို စြန္႔တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ဥပၸဒၵ၀ ေတာ- ဥပၸဒၵေ၀ါ ႏွိပ္စက္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊ (၁၀)
ဘယေတာ- ေဘးျဖစ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အဘိ႐ူပိေတာ- အလြန္ေၾကာက္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ဥပသဂၢေတာ- ကပ္၍ စီရင္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
စလေတာ- တုန္လႈပ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ပဘဂၤုေတာ- မ်ားေသာအားျဖင့္ ေပ်ာက္ပ်က္ တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အ ဓု၀ေတာ- မျမဲတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အ တာဏေတာ- ကိုးကြယ္ရာ မရွိေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အ ေလနေတာ- ပုန္းေအာင္းရာ မရွိေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အ သရဏေတာ- ဆည္းကပ္ရာမရွိေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အာသ၀ေတာ- အာသ၀တရား၏ အာ႐ံု ျဖစ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊ (၂၀)
တုစၦေတာ- အခ်ည္းႏွီး ျဖစ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
သုညေတာ- ဆိတ္သုဥ္း တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အနတၱေတာ- ကိုယ္မဟုတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အာဒီန၀ေတာ- အျပစ္ျဖစ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
၀ိပရိဏာမ ဓမၼေတာ- အသစ္ေဖါက္ျပန္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အ သာရေတာ- အႏွစ္မရွိေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အလႅ မူလကေတာ- ပ်က္ျခင္းလွ်င္ အရင္းရွိေသာေၾကာင့္၎င္း၊
၀႒နေတာ- သတ္၍ျပတ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
၀ိဘ၀ေတာ- ဘ၀ အထူးသို႔အဖန္ဖန္ေျပာင္းတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
သံ၀႗ဏေတာ-သင္းခ်ိဳင္း၌ ျဖစ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊ (၃၀)
သံေခတၱေတာ- အခိုက္အတန္႕မွ် ျဖစ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
အာမိသေတာ-အစာကိုမွီတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ဇာတိ ဓမၼေတာ- ပဋိသေႏၶ ေနတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ဇရာ ဓမၼေတာ- အိုတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
မရဏ ဓမၼေတာ- ေသတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ေသာကဓမၼေတာ- စိုးရိမ္တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ပရိေဒ၀ဓမၼ ေတာ- ငိုေၾကြးတတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
ဥပါယာသဓမၼေတာ- ႐ႈိက္ငင္ တက္ခ်က္ ပင္ပန္း တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
သံကိေလသိက ဓမၼေတာ- ညစ္ၫူး တတ္ေသာေၾကာင့္၎င္း၊
နိႆရဏဓမၼေတာ- လည္းေလ်ာင္းရာ မရွိေသာေၾကာင့္၎င္း။ (၄၀) မေကာင္းတည္း။

ဘာ၀႐ုပ္ ၂-ပါး။ ။ အထီး, အမ ျဖစ္ဘို႔ရာ အေၾကာင္းခံျဖစ္ေသာ ႐ုပ္ ၂-ပါး၊ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (႐ုပ္ ၂၈-ပါး)၌ ၾကည့္ပါကုန္။

ဘာသာၾကီး ၆-ပါး။ ။ ကပၸါေပၚ၌ ဘာသာေပါင္းမ်ားစြာရွိေသာ္လည္း ထင္ရွားေသာ အယူ၀ါဒ ဘာသာၾကီးမ်ိဳး ၆-ပါး။
(၁) ခရစၥယာန္ဘာသာ၊
(၂) ဂ်ိဳင္းဘာသာ၊
(၃) ဗုဒၶဘာသာ၊
(၄) မဟာေမဒင္ဘာသာ၊
(၅) ဟိႏၵဴဘာသာ၊
(၆) ဟီဗ႐ူဘာသာ။

ဘာသာစကား ၁၀၁-ပါး။ ။ လူမ်ိဳး ၁၀၁-ပါးႏွင့္ဆင္ဆင္ရွိသည္၊ ပဋိသမၻိဒါမဂ္။႒။ ပ-အုပ္။ ၇။၀ိသုဒၶိမဂ္ ဒု-အုပ္။ ၇၂-တို႔၌ ဘာသာစကားမ်ိဳးေပါင္း ၁၀၁-ပါးရွိေၾကာင္း စသည္လာ၏၊ ဤ၌ စကားမ်ိဳးေပါင္း ၁၀၁-ပါးရွိလွ်င္ လူမ်ိဳးလည္း ၁၀၁-ပါး ရွိရေပမည္ဟူ၏။

ဘာသာတရား၌ ကိုးစားဆည္းကပ္ျခင္း အေၾကာင္းရင္း ၄-ပါး။ ။ စတုတၳအမ်ိဳးကား အျမတ္ဆံုး။
(၁) ဥာတိ-တို႔အမ်ိဳးအႏြယ္ျဖစ္ေသာ ဘုရား, တရား, သံဃာဟူေသာ သေဘာထားျဖင့္ ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္ျခင္း၊
(၂) ဘယ- ေဘးရန္တို႔ကို ေၾကာက္ေသာေၾကာင့္ ကိုးစားဆည္းကပ္ျခင္း၊
(၃) အာစရိယ- ငါ့အား တစံုတခုေသာ အတတ္ပညာကိုေပးသူဟု ေက်းဇူးတင္အပ္ေသာ ဆရာအမွတ္ျဖင့္ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္ျခင္း၊
(၄) ဒကၡိေဏယ်- ေလာကသံုးပါး၌ ျမတ္ေသာတရား, အက်င့္သီလမ်ားရွိ၍ျမတ္ေသာအလႉကို ခံထိုက္သသူဟု စီစစ္ေ၀ဘန္ျပီးကိုးကြယ္ခစားျခင္း။

ဘာသာတရား၌ ကိုးစားဆည္းကပ္ျခင္း အေၾကာင္းရင္း ၄-ပါး၊ တနည္း။ ။
(၁) ဘယ- ေဘးေၾကာင့္ ကိုးစားဆည္းကပ္ျခင္း၊
(၂) လာဘ- ရအံ့ေသာ လာဘ္သပၸကာကို ေျမႇာ္ေခၚ၍ ကိုးကြယ္ျခင္း၊
(၃) ကုလ- ဂုဏ္ေက်းဇူးအစစ္ကို မသိမေ၀ဘန္ဘဲ မ်ိဳး႐ိုးစဥ္ဆက္က ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္လာ၍ ကိုးကြယ္ျခင္းမ်ိဳး၊
(၄) ဒကၡိေဏယ်- ဒကၡိေဏယ် ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ မွန္ မမွန္ မိမိဥာဏ္ျဖင့္ စီစစ္ေ၀ဘန္ျပီးမွ ကိုးကြယ္ျခင္း၊
၎င္း ၄-နံပါတ္သာ အျမတ္ဆံုးျဖစ္၏။

ဘာသာသဒၵါ၊ ေဟာခ်က္လာ၊ ၄-ျဖာ အနက္မ်ိဳး။ ။ ဘာသာဟူေသာ သဒၵါ၏ ေဟာစြမ္းႏိုင္ေသာ အနက္မ်ိဳး ေလးပါး။
(၁) စကားဟူေသာ အနက္၊ ပံု- ျမန္မာဘာသာ, အဂၤလိပ္ဘာသာ, ဟိႏၵီဘာသာဟူေသာ စကားရပ္၌ပါေသာ ဘာသာသဒၵါသည္ "စကား" ဟူေသာ အနက္၌ျဖစ္၏၊
(၂) အေလ့အလာ ဟူေသာအနက္၊ ပံု-ကိုယ့္ဘာသာ ကိုယ္ေနç သူ႔ဘာသာ သူေန ဟူရာ၌ မွတ္၊
(၃) အားမထုတ္ျခင္း ဟူေသာအနက္၊ ပံု-ဘာသိဘာသာေနသည္ ဟူရာ၌ မွတ္၊
(၄) အယူ၀ါဒ ဟူေသာအနက္၊ ပံု- ခရစ္ယာန္ဘာသာç ဗုဒၶဘာသာç မိုဟာေမဒင္ဘာသာ စသည္တို႔၌ ပါေသာ ဘာသာသဒၵါသည္ အယူ၀ါဒဟူေသာ အနက္ကို ေဟာ၏။

« ဘိ »
ဘိကၡဳနီမ်ား၊ ၁၃-ပါး၊ ထားျငား ဧတဒဂ္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို 'ဧတဒဂ္ရ ရဟန္းမိန္းမ ၁၃-ပါး'၌ ဆိုခဲ့ျပီ။

ဘိန္းမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ဗိေႏၶာေဆးက်မ္း ေ၀ါဟာရ။
(၁) အေခါက္မွျဖစ္ေသာဘိန္းသည္ ၫိုေသာအဆင္း ဖန္ခါးေသာ အရသာ ရွိ၏၊
(၂) အေစးမွျဖစ္ေသာဘိန္းသည္ မည္းနက္ေသာအဆင္း စပ္ေသာ အရသာ ရွိ၏၊
(၃) အရြက္မွ ျဖစ္ေသာဘိန္းသည္ စိမ္းျပာေသာအဆင္း ခ်ဥ္စပ္ေသာ အရသာ ရွိ၏၊
(၄)အပြင့္္မွ ျဖစ္ေသာဘိန္းသည္ ေရႊ၀ါေသာအဆင္း ဖန္ေသာ အရသာ ရွိ၏၊
(၅) အသီးမွ ျဖစ္ေသာဘိန္းသည္ နီေသာအဆင္း ခ်ိဳခါးေသာ အရသာ ရွိ၏၊
၎င္းဘိန္း ငါးမ်ိဳးလံုးသည္ မူးယစ္ထိုင္းမႈိင္း ေလးတြဲ႕ေစေသာ တန္ခိုးသတၱိရွိသည္ခ်ည္းျဖစ္၏။

ဘိသိက္ဆရာ၊ လုပ္သူမွာ၊ ၃-ျဖာ အဂၤါရွိ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ပုေရာဟိတ္၏ အဂၤါ ၃-ပါး)၌ ၾကည့္ေလ။

ဘိသိက္ မ်ိဳးျပား ၁၄-ပါး။ ။ ျမန္မာမင္း အုပ္ခ်ဳပ္ပံု စာတန္းမွ။
(၁) ခတၱိယဘိသိက္၊
(၂) ရာဇဘိသိက္၊ ၎င္း ၂-မ်ိဳးကား မင္းေျမႇာက္ေသာ ဘိသိက္၊
(၃) သကလာ ဘိသိက္- တိုင္းျပည္ သာယာေစရန္ ခံေသာ ဘိသိက္၊
(၄) ၀ိဇယာ ဘိသိက္၊
(၅) ေဇယ်ာ ဘိသိက္- ၎င္း ၂-မ်ိဳးကား စစ္ေအာင္ရန္ခံေသာ ဘိသိက္၊
(၆) သီရိပေ၀သန ဘိသိက္- က်က္သေရတိုးေစရန္ ခံေသာ ဘိသိက္၊
(၇) မဟာ ဘိသိက္-စီးပြားခ်မ္းသာ တိုးေစရန္ ခံေသာ ဘိသိက္၊
(၈) မဂၤလာ ဘိသိက္- ဆင္ရတနာသိမ္းသည့္အခါ ခံေသာ ဘိသိက္၊
(၉) ၀ိ၀ါဟ ဘိသိက္- ထိမ္းျမားမဂၤလာ လက္ထပ္ေသာအခါ ခံေသာ ဘိသိက္၊
(၁၀) ဒြါရာ ဘိသိက္- နန္းသိမ္းသည့္အခါ ခံေသာ ဘိသိက္၊
(၁၁) အာယုဒီဃာ ဘိသိက္- အသက္ရွည္ေစရန္ ခံေသာ ဘိသိက္၊
(၁၂) ဥပရာဇာ ဘိသိက္- အိမ္ေရွ႕မင္းျဖစ္သည့္အခါ ခံေသာ ဘိသိက္၊
(၁၃) မေဟသီ ဘိသိက္- မိဖုယား ေျမႇာက္သည့္အခါ ခံေသာ ဘိသိက္။
မွတ္ခ်က္။ ။ အခ်ိဳ႔ "မုဒၶါဘိသိက္" ပါ ထည့္၍ ၁၄-ပါးျပၾက၏။

« ဘီ »

ဘီလူးနကၡတ္ ၁၀-လံုး။ ။ ေဗဒင္က်မ္းမွ။
(၁) က်တၱိကာ၊
(၂) ၀ိသာခါ၊
(၃) ျပဳပၸါသံ၊
(၄) စိၾတ၊
(၅) မူလ၊
(၆) မာဃ၊
(၇) ေဇ႒၊
(၈) အႆလိႆ၊
(၉) သတၱဘိသွ်၊
(၁၀) ဓနသိဒၶ။

ဘီလူး စစ္မွန္ေၾကာင္း အဂၤါ ၄-ပါး။ ။ စရိယာပိဋက ။႒။ ၁၆၈-၌ အက်ယ္႐ႈ။
(၁) မ်က္ေတာင္ မခတ္၊
(၂) နီရဲေသာ မ်က္စိ၊
(၃) ေၾကာက္လန္႕ျခင္း မရွိ၊
(၄) အရိပ္ မထင္။

« ဘု »

ဘုရားတကာ၊ မစြန္႕ရာ၊ ၄-ျဖာ ရပ္ဌာန။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (အ ၀ိဇဟိတ ဌာနၾကီး ၄-ပါး)၌ ဆိုခဲ့ျပီ။

ဘုရားပြင့္မွသာ လူရွိေသာ ဘံု ၅-ပါး။ ။ သုဒၶါ၀ါသ ျဗဟၼာ ငါးဘံုကို ဆိုသည္၊ ထိုဘံုတို႔၌ အခါခပ္သိမ္း ပုဂၢိဳလ္ရွိမေန၊ ကမၻာ တေသာင္းျခာက္ေထာင္အတြင္း၌ ဘုရားပြင့္မွသာ ထိုဘံု၌ ျဗဟၼာရွိသည္ ဟူ၏၊ အနာဂါမ္မ်ားသာ ေရာက္ေကာင္းေသာေၾကာင့္တည္း။

ဘုရားျဖစ္ရန္၊ ေၾကာင္း ၄-တန္၊ လမ္းမွန္ အဘယ္နည္း?။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (ဗုဒၶဘူမိ ၄-ပါး)ႏွင့္ တူ၏။

ဘုရားမတင္၊ နတ္မတင္၊ လူတြင္ ပန္း ၁၀-ပြင့္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ပန္းပြင့္မာလာ၊ တတ္သိပၸါ၊ လူ႔ရြာ ၁၂-ပြင့္) ဟူေသာ သ႐ုပ္၌ ဆိုခဲ့ျပီ။

ဘုရားမ်က္စိ၊ ၅-ပါးရွိ၊ လင္းဘိ ဂုဏ္ေရာင္ရွိန္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကား(စကၡဳ ၅-ပါး)ႏွင့္ တူ၏။

ဘုရား႐ုပ္ရည္၊ လွမ်ိဳးၾကည္၊ ၂-လီ အခါထူး။ ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ကိုယ္ေတာ္႐ုပ္ရည္ အလြန္အမင္း လွပသန္႔ရွင္း ၾကည္လင္ထြန္းပေသာ အခါသမယ ႏွစ္ပါးကို ဆိုသည္၊ မဟာပရိနိဗၺာန သုတ္မွ။
(၁) အတုမရွိ အျမတ္ဆံုးေသာ သမၼာသေမၺာဓိဥာဏ္ကို ရေတာ္မူေသာ ညဥ့္အခါႏွင့္၊
(၂) အႏုပါဒိေသသဓာတ္ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္ေတာ္မူေသာ ညဥ့္အခါတို႔ျဖစ္၏။

ဘုရားရွင္တို႔၏ ဓမၼတာ ၃၀။ ။ ဘုရားရွင္တိုင္းျပဳ႐ိုးျဖစ္စဥ္သေဘာတရား ၃၀-ဟူ၏၊ ပါဠိလိုမူ မဟာပဒါနသုတ္ႏွင့္ ဗုဒၶ၀င္အ႒ကထာ၌ ယူပါ၊
ပစၦိမဘ၀ိက သားျဖစ္ေသာ အေလာင္းေတာ္မ်ားသည္ မယ္ေတာ္၀မ္းတြင္သာ ပဋိသေႏၶေနရျခင္း၊
မယ္ေတာ္၀မ္း၌ တင္ပလႅင္ေခြလ်က္ ေရွ႔သို႔မ်က္ႏွာျပဳ ေနေတာ္မူျခင္း၊
မယ္ေတာ္သည္ အေလာင္းေတာ္ျမတ္ကို ရပ္လ်က္ဖြားျမင္ရျခင္း၊
ေတာအရပ္၌သာ ဖြားျမင္ရျခင္း၊
ဖြားသစ္စအခါ ဒသ ဒိသာကိုၾကည့္လ်က္ ေျမာက္ဖက္သို႔ ခုနစ္ဖ၀ါး လွမ္းျပီး သီဟနာဒသံျဖင့္ ၾကံဳး၀ါးေတာ္မူျခင္း၊
သူအို, နာ, ေသ, ရဟန္း, ေလးခန္းေသာနိမိတ္ကိုျမင္ျပီး သားၾကီးၾသရသ တေယာက္ရမွ ေတာထြက္ေတာ္မူျခင္း၊
အရဟတၱဓဇ ေခၚ ၾကာသကၤန္းေတာ္ျဖင့္ ရဟန္းအသြင္ကိုယူျပီးမွ ဒုကၠရ စရိယာကို အနည္းဆံုး ၇-ရက္ က်င့္ရျခင္း၊
ဘုရားျဖစ္မည့္ေန႔၌ ႏို႔ဃနာဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္ မူရျခင္း၊
ျမက္အခင္း ေပၚ၌သာ သဗၺၫုအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူျခင္း၊
ေဗာဓိပလႅင္ေပၚ၌ အာနာပါနကမၼ႒ာန္းကို စီးျဖန္း ပရိကံ ျပဳေတာ္မူျခင္း၊ (၁၀)
မာရ္စစ္သည္ကို ေအာင္ေတာ္မူျခင္း၊
ေဗာဓိပလႅင္ထက္၌သာ ၀ိဇၨာသံုးပါး အစထား၍ ဆအသာဓာရဏ စသည္ေက်းဇူး ဂုဏ္အထူးတို႔ကို ရေတာ္မူျခင္း၊
ေဗာဓိပင္၏အနီးအနား သတၱဌာနမ်ား၌သာ ၄၉-ရက္ ေနေတာ္မူျခင္း၊
တရားေဟာေတာ္မူရန္ ျဗဟၼာမင္းက ေတာင္းပန္ရျခင္း၊
ဣသိပတန မိဂဒါ၀ုန္၌သာ ဓမၼစၾကာ ေဟာေတာ္မူျခင္း၊
တပို႔တြဲလျပည့္၌သာ အဂၤါေလးပါးရွိေသာ အစည္းအေ၀းၾကီး၌ ပါတိေမာက္ ျပေတာ္မူျခင္း၊
ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌သာ နိဗဒၶ၀ါသ္ ျပဳေတာ္မူျခင္း၊
သာ၀တၳိျပည္ ျမဳိ႕တံခါး၌ တန္ခိုး ျပာဋိဟာ ျပေတာ္မူျခင္း၊
တာ၀တႎသာ၌သာ အဘိဓမၼာ ေဟာေတာ္မူျခင္း၊
သကၤႆနဂိုရ္ျပည္ ျမိဳ႕တံခါးသို႔သာ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွ ဆင္းသက္ေတာ္မူျခင္း၊ (၂၀)
ဖလသမာပတ္ကို မျပတ္ ၀င္စားေတာ္မူျခင္း၊
နံနက္အခါ ညဥ့္အခါတို႔၌ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါတို႔ကို ၾကည့္ေတာ္မူျခင္း၊
အေၾကာင္း၀တၳဳေပၚလွ်င္ ၀ိနည္းဥပေဒကို ပညတ္ေတာ္မူျခင္း၊
အတၳဳပၸတ္ျဖစ္လတ္ေသာ္ ဇာတ္တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း၊
ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္တို႔ အစည္းအေ၀း၌ ဗုဒၶ၀င္တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားျခင္း၊
အာဂႏၲဳရဟန္းတို႔ႏွင့္ ပဋိသႏၶာရ ျပဳေတာ္မူျခင္း၊
ဒါယကာတို႔ ပင့္၍ ၀ါဆိုေတာ္မူေသာအခါ ၀ါကြၽတ္လွ်င္ ဒါယကာတို႔အား ပန္ၾကားျပီးမွ ၾကြသြားေတာ္မူျခင္း၊
အခါငါးပါးတို႔၌ ဗုဒၶကိစၥငါးပါးကို ျပဳေတာ္မူျခင္း၊
ပရိနိဗၺာန္ျပဳမည့္ေန႔၌ သားျပြမ္းဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးေတာ္မူျခင္း၊
ကုေဋႏွစ္သန္း ေလးသိန္းေသာ သမာပတ္တို႔ကို ၀င္စားေတာ္မူျပီးမွ ပရိနိဗၺာန္ၪပေတာ္မူျခင္း(၃၀)။

ဘုရားအျပား မ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ စရိယာပိဋက အ႒ကထာ။ ၃၂၀။ သဗၺၫူ ေခၚ တရားအားလံုးကို ဆရာမရွိ ကုန္ေအာင္စံု သိေတာ္မူေသာ ဘုရားၾကီးမ်ိဳး ၃-ပါး။
(၁) သဒၶါဓိကဘုရား- သဒၶါေရွ႕႐ႈ၍ ဘုရားၪပလမ္းးစဥ္ကို က်င့္သံုးေလ့လာေတာ္မူသည္၊ ရွစ္သေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတသိန္း ပါရမီျဖည့္ရ၏၊
(၂) ပညာဓိကဘုရား- ပညာေရွ႕ထား၍ ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း တရားေတာ္မ်ားကို ျဖည့္က်င့္ဆည္းပူးသည္၊ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတသိန္း ပါရမီျဖည့္ရ၏၊
(၃) ၀ီရိယာဓိကဘုရား- ၀ီရိယ လံု႔လကို ေရွ႕ထား၍ ပါရမီေတာ္မ်ားကို ၾကိဳးစားအားထုတ္ေတာ္မူသည္၊ ၁၆-သေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတသိန္း ပါရမီျဖည့္ရ၏။

ဘုရား ၅-ဆူ။ ။ ဤကမၻာ၌ ပြင့္ေတာ္မူၾကေသာ ဘုရားမ်ားျဖစ္သည္၊
၎င္းကိုပင္ အင္း အိုင္ တို႔၌ "သံ, ဂံု, ပ, မ, အ" ဟုေရးသံုးၾကကုန္၏။
(၁) ကကုသန္ျမတ္စြာဘုရား၊
(၂) ေကာဏာဂံုျမတ္စြာဘုရား၊
(၃) ကႆပျမတ္စြာဘုရား၊
(၄) ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား၊
(၅) အရိေမေတၱယ်ျမတ္စြာဘုရား။

ဘုရား ၇-ဆူ။ ။ ယခုလက္ရွိ နတ္ျဗဟၼာတို႔ မွီလိုက္ေသာ ဘုရားရွင္မ်ားျဖစ္၍ ဘုရား ၇-ဆူဟု ေခၚသည္။
"၀ိပႆီ, သိခီ, ေ၀ႆဘူ, ကကုသန္, ေကာဏာဂံု, ကႆပ, ေဂါတမ။"

ဘုရား ၉-ဆူပူေဇာ္ပြဲ။ ။ ၎င္း ပူေဇာ္ပြဲကား ဓမၼပဒ အ႒ကထာ ပ-အုပ္ ၄၂၃။
အာယု၀ၯုန ကုမာရ ၀တၳဳမွ စ,တင္ျဖစ္ေပၚလာဟန္ရွိေၾကာင္း ပညာရွိမ်ား ယူဆၾက၏၊ ယခုလူတို႔ကား ဘုရားရွင္အမႉးထား၍ ရဟႏၲာရွစ္ပါးႏွင့္တကြ ျဂိဳလ္ၾကီး ၉-လံုးတို႕ကို ပူေဇာ္ပသမႈ ေလာကီေရးဘက္၌ ၪပၾကသည္။
(၁) ဘုရားသခင္, အလယ္အရပ္၌ ေဗာဓိပင္ကို ရည္စူး၍ထားသည္၊
(၂) ရွင္သာရိပုတၱရာ, ဗုဒၶဟူးသား၊ ေတာင္အရပ္ လက္်ာဘက္က ေနသည္၊
(၃) ရွင္ေမာဂၢလာန္, ေသာၾကာသား၊ ေျမာက္အရပ္ လက္၀ဲဘက္က ေနသည္၊
(၄) ရွင္ဥပါလိ, စေနသား၊ အေနာက္ေတာင္အရပ္က ေနသည္၊
(၅) ရွင္ရာဟုလာ, တနဂၤေႏြသား၊ အေရွ႕ေျမာက္အရပ္က ေနသည္၊
(၆) ရွင္အာနႏၵာ, ၾကာသပေတးသား၊ အေနာက္မ်က္ႏွာအရပ္က ေနသည္၊
(၇) ရွင္ေကာ႑ည, တနင္းလာသား၊ အေရွ႕အရပ္က ေနသည္၊
(၈) ရွင္ေရ၀တ, အဂၤါသား၊ အေရွ႕ေတာင္ေထာင့္အရပ္က ေနသည္၊
(၉) ရွင္ဂ၀မၸတိ, ရာဟုသား၊ အေနာက္ေျမာက္ေထာင့္အရပ္က ေနသည္။

ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ ၉-ပါး။ ။ ဗုဒၶႏွင့္စပ္၍ ဂုဏ္ေတာ္အနႏၲရွိေသာ္လည္း ပိဋကတ္ေတာ္၌ ထင္ရွား၍ လူအမ်ား အသိအမွတ္ျပဳ ရွိခိုးၾကေသာ ဂုဏ္ေတာ္ ၉-ပါး ဟူ၏။
(၁) အရဟံ ဂုဏ္ေတာ္- လူ, နတ္, ျဗဟၼာ, သတၱ၀ါဟူသမွ်တို႔၏ ပူေဇာ္အထူးကို ခံထိုက္ေသာ ဂုဏ္၊
(၂) သမၼာ သမၺဳဒၶ ဂုဏ္ေတာ္-တရားအေပါင္းကို ေကာင္းမွန္စြာသိေတာ္မူေသာဂုဏ္၊
(၃) ၀ိဇၨာ စရဏ သမၸႏၷ ဂုဏ္ေတာ္-နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း ၀ိဇၨာစရဏ တရားအေပါင္းႏွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ဂုဏ္၊
(၄) သုဂတ ဂုဏ္ေတာ္-ကမၻာသားတို႔ ခ်မ္းသာေရးအတြက္ ေကာင္းစြာ ၾကြလာျခင္း နိဗၺာန္သို႔ ေကာင္းစြာ ၾကြသြားေတာ္မူျခင္း ဂုဏ္၊
(၅) ေလာက၀ိဒူ ဂုဏ္ေတာ္- ေလာကဓာတ္ အနႏၲ၌ ျဖစ္ရွိသမွ်တို႕ကို ကုန္ေအာင္ စံုေအာင္ သိေတာ္မူေသာ ဂုဏ္၊
(၆) အႏုတၱေရာ ပုရိသ ဒမၼသာရထိ ဂုဏ္ေတာ္- မယဥ္ေက်းေသာ လူၾကမ္း, နတ္ဆိုး, တိရစၦာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို ယဥ္ေက်းလိမ္မာေစရာ၌ အတုမဲ့ျဖစ္ေသာ ဂုဏ္၊
(၇) သတၳာ ေဒ၀ မႏုႆာနံ ဂုဏ္ေတာ္-လူ, နတ္, ျဗဟၼာ, သတၱ၀ါဟူသမွ်တို႔၏ဆရာျဖစ္ေတာ္မူေသာ ဂုဏ္၊
(၈) ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္-သစၥာေလးပါး အမွန္တရားတို႕ကို သူတပါးတို႔အား ကြဲျပားစြာ သိေစေတာ္မူတတ္ေသာ ဂုဏ္၊
(၉) ဘဂ၀ါဂုဏ္ေတာ္-သူမတူေအာင္ ဘုန္းေတာ္ရွင္ ျဖစ္ေသာ ဂုဏ္။

ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ ၁၀-ပါး၊ တနည္း။ ။ ဂုဏ္ေတာ္ ဆယ္ပါးကို ယူရာ၌ အထက္ပါ ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးတြင္ ၆-နံပါတ္ ဂုဏ္ေတာ္ကို
(၁) အႏုတၱေရာ အတုမရွိေသာ ဂုဏ္ေတာ္၊
(၂) ပုရိသ ဒမၼသာရထိ- ဆံုးမထိုက္သူကို ဆံုးမတတ္ေသာ ဂုဏ္ေတာ္ဟု ႏွစ္ခုခြဲလိုက္ျခင္းျဖင့္ ဂုဏ္ေတာ္ ဆယ္ပါးျဖစ္၏၊ နည္းမွ်သာ မွတ္ရာ၏၊ ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးဟုသာ ရွင္လူအမ်ားတို႔ အသိအမွတ္ ျပဳၾကသည္။

ဘုရားပြင့္ရာ၊ ၅-ကမၻာ၊ က်မ္းလာ မည္သို႔ရွိ?။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (ကမၻာအျပားမ်ိဳး ၆-ပါး)၌ ႐ႈပါ။

ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ခရီးဦးၾကိဳျပဳ၍ ခ်ီးေျမႇာက္ခံရသူ ပုဂၢိဳလ္ထူးၾကီး ၇-ေယာက္။ ။ မူလပဏၰာသ ။႒။ ဒု-အုပ္။ ၄၂။
(၁) အရွင္မဟာကႆပေထရ္၊
(၂) မဟာကပၸိနေထရ္
(၃) အႏု႐ုဒၶါေထရ္၊
(၄) ေကာဋိကဏၰေသာဏေထရ္၊
(၅) ၀န၀ါသိ တိႆ သာမေဏ၊
(၆) ေရ၀တ သာမေဏ၊
(၇) ပကၠဳသာတိမင္းၾကီး။

ဘုရားေလာင္းစစ္ ျဖစ္ထိုက္သူ၏ အဂၤါ ၈-ပါး။ ။ ၎င္း သ႐ုပ္အက်ယ္ကို (ဗ်ာဒိတ္ရ
ေၾကာင္း အဂၤါ ၈-ပါး)၌ ၾကည့္ပါ။

ဘုရားသခင္အား အႏၲရာယ္ မျပဳႏိုင္ျခင္း ၄-ပါး။ ။ ၀ိနည္း ပါရာဇိကဏ္။႒။ ပ-အုပ္။ ၁၄၇-၌၊ အက်ယ္႐ႈ။
(၁) ျမတ္စြာဘုရားတို႔အား ရည္မွတ္၍ ေဆာင္ယူလာေသာ ပစၥည္းေလးပါးကို မည္သူမွ် အႏၲရာယ္မျပဳႏိုင္ေခ်၊
(၂) ဘုရားရွင္တို႔၏ အသက္ေတာ္ကို မည္သူမွ် အႏၲရာယ္မျပဳႏိုင္ေခ်၊
(၃) ဘုရားရွင္တို႔၏ လကၡဏာေတာ္ ၾကီး-ငယ္တို႔ကို မည္သူမွ် အႏၲရာယ္မျပဳႏိုင္ေခ်၊
(၄) ျမတ္စြာဘုရားသခင္တို႔၏ သဗၺၫုတဥာဏ္ေတာ္ကို မည္သူမွ် အႏၲရာယ္မၪပႏိုင္ေခ်။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဗုဒၶ၀င္ အ႒ကထာ၌ အထက္ပါ ၁။ ၂။ ၃။ တို႔ႏွင့္ အရတူ ေကာက္ယူလ်က္၊ ၄-အခ်က္၌
ျမတ္စြာဘုရားသခင္တို႔၏ ေရာင္ျခည္ေတာ္တို႔ကို မည္သူမွ် လႊမ္းမိုး ေမွးမွိန္ေအာင္ အႏၲရာယ္
မျပဳႏိုင္ေခ် ဟု ပါရွိသည္။

ဘုရားသခင္၏ ေျခေတာ္ရာ ၃-ဆူ။ ။ ၎င္း သ႐ုပ္ကို (ေစတီပါဒ ၃-ဌာန)၌ ႐ႈပါ။

ဘုန္းေတာ္ ၆-ပါး၊ ျမတ္ဘုရား၊ ထင္ရွား ဘ၀ဂ္တုန္။ ။ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏အတြက္ သက္သက္ျဖစ္ေသာ ဘုန္းေတာ္မ်ား။
(၁) ဣႆရိယ ဘုန္းေတာ္- ကိုယ္ေတာ္ကို အဏုျမဴပမာဏ, သို႔မဟုတ္ စၾက၀ဠာျပည့္ေအာင္ စသည္ဖန္ဆင္းေတာ္မူႏိုင္ျခင္း၊
(၂) ဓမၼ ဘုန္းေတာ္- ပညာ ဥာဏ္ ၾကီးျခင္း၊
(၃) ယသ ဘုန္းေတာ္- အျခံအရံ မ်ားျခင္း, ေက်ာ္ေစာျခင္း၊
(၄) သီရိ ဘုန္းေတာ္- က်က္သေရ မဂၤလာ အျဖာျဖာတို႔ျဖင့္ တင့္တယ္ေတာ္မူျခင္း၊
(၅) ကာမ ဘုန္းေတာ္- ကိုယ္ေတာ္ျမတ္၏ အလိုေတာ္ ခပ္သိမ္းကို ျပီးျငိမ္းေစႏိုင္၊
(၆) ပယတၱ ဘုန္းေတာ္- အား, လံု႔လေတာ္ႏွင့္ျပီး ျပည့္စံုေတာ္မူျခင္း။

ဘံု ၃-ပါး။ ။ သတၱ၀ါတို႔၏ က်င္လည္ရာျဖစ္ေသာ ဘံု ၃၁-၏ အက်ဥ္း ၃-ပါး၊
ကာမဘံု, ႐ူပဘံု, အ႐ူပဘံုကို ေခၚသည္။
တနည္း၊ လူ႕ဘံု, နတ္ဘံု, ျဗဟၼာ့ဘံု ဟူ၏။

ဘံု ၄-ပါး။ ။ ခ်မ္းသာ, ဆင္းရဲ, လုပ္ငန္းစဥ္ ဥာဏ္အျမင္ကို စြဲ၍ ၄-မ်ိဳးကြဲသည္။
(၁) သုခ ဘံု- နတ္ဘံု, ျဗဟၼာဘံု, နိဗၺာန္တို႔သည္ ခ်မ္းသာတို႔ျဖင့္ ထံုမြမ္းအပ္ေလေသာေၾကာင့္ သုခဘံုမည္၏၊
(၂) ပဋိေ၀ဓ ဥာဏဘံု- ဗုဒၶဘံု, သာ၀ကဘံုတို႔သည္ တရားထူး တရားျမတ္တို႔ကို ထိုးထြင္း၍ သိရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပဋိေ၀ဓဥာဏဘံု မည္၏၊
(၃) ကမၼ ဘံု- လူ႔ဘံုသည္ ဥာဏ္ႏွင့္ ၀ီရိယ, ယွဥ္တြဲကာ ေကာင္းမႈ, မေကာင္းမႈေခၚ ကိစၥလုပ္ငန္း အ၀၀တို႔ျဖင့္ ႐ႈပ္ေထြးေပြလီ၍ ေနေသာေၾကာင့္ ကမၼဘံု မည္၏၊
(၄) ဒုကၡ ဘံု- ဒုဂၢတိသား အပါယ္သားတို႔ကား ဆင္းရဲျခင္းမ်ားႏွင့္သာ အခ်ိန္ကုန္ၾကရေသာေၾကာင့္ ဒုကၡဘံုမည္၏။

ဘံု ၃၁။ ။
ကာမ ၁၁-ဘံု၊
႐ူပ ၁၆-ဘံု၊
အ႐ူပ ၄-ဘံု၊
ေပါင္း ၃၁-ဘံုျဖစ္၏။

ဘံုစဥ္စံ ၇-ဦး။ ။ သာသနာေတာ္က်မ္းတို႔၌ ထင္ရွားေသာ သံသရာစံသူ ၇-ေယာက္ဟူလို။
(၁) အနာထပိဏ္ ေက်ာင္းဒကာ၊
(၂) ၀ိသာခါ ေက်ာင္း အမ၊
(၃) ဂႏၶမာ နတ္သား၊
(၄) နာဂဒတၱ၊
(၅) မဟာဣႏၵာ၊
(၇) ေနက၀ဏၰ။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၁-၂-တို႔ကား ထင္ရွား၏၊ ၃-၄-၅-၆-၇-ပုဂၢိဳလ္တို႔ကား အေတြ႔အၾကံဳ အေျပာ အေဟာ နည္းပါးသည္၊ စာေပကို လိုက္စားရွာေဖြ ေလ့လာရာသည္၊ ပိဋကေတာ္ အႏွံ႕ရွာေဖြေစလို၍ က်မ္းညႊန္းမႈ မျပဳဟု မွတ္ရာသည္။

ဘံုလွ်ိဳမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ရဟန္းေတာ္မ်ားခင္းအိပ္ရန္ ခြင့္ၪပထားေသာ ဖံုမ်ိဳး ၅-ပါး။ ၀ိနည္းစူဠ၀ါ ။ပါ။ ၂၉၅။႒။၆၀။ (၁) ဥဏၰာဘိသိ-သားေမြးျဖင့္ျပဳအပ္ေသာ ဘံုလွ်ိဳ။
(၂) ေစာဠ ဘိသိ-ပုဆိုးျဖင့့္္ျပဳအပ္ေသာ ဘံုလွ်ိဳ။
(၃) ၀ါက ဘိသိ- ေလွ်ာ္မ်ိဳးျဖင့္္ ျပဳအပ္ေသာ ဘံုလွ်ိဳ။
(၄) တိဏ ဘိသိ- ျမက္မ်ိဳးျဖင့္ျပဳအပ္ေသာ ဘံုလွ်ိဳ။
(၅) ပဏၰ ဘိသိ- သစ္ရြက္မ်ိဳးျဖင့္ ျပဳအပ္ေသာ ဘံုလွ်ိဳ။

« ဘူ »

ဘူတ႐ုပ္ ၄-ပါး။ ။ ၎င္း၏ သ႐ုပ္ အဓိပၸါယ္ကို (႐ုပ္တရား ၂၈-ပါး)၌ၾကည့္ပါ။

ဘူမ႒ ၇-ဘံု။ ။ အပါယ္ ၄-ဘံု, လူ႔ဘံု, စတုမဟာရာဇ္ဘံု, တာ၀တႎသာဘံုတို႔ကား ေျမျပင္၌ တည္ေနၾကေသာေၾကာင့္ ဘူမ႒ဘံု မည္၏။

« ေဘ »

ေဘဒဥပါယ္၊ နည္း ၃-သြယ္၊ က်မ္း၀ယ္ ဘယ္သို႔နည္း?။ ။ အမရေကာသဋီကာ ဥပါယ္ ၄-ပါး အဖြင့္၌ ဤသို႔ဆိုသည္။
(၁) ခ်စ္ျခင္းကို ကြဲျပားပ်က္စီးေအာင္ျပဳျခင္း၊
(၂) လက္နက္ဗိုလ္ပါ အင္အားျပ၍ လႊမ္းမိုးျခင္း၊
(၃) ႏႈတ္စကား, စာမ်ားျဖင့္ ျခိမ္းေခ်ာက္ျခင္း။

ေဘးၾကီး ၂၅-ပါး။ ။ အဘိဓမၼာ သေမၼာဟ၀ိေနာဒနီ အ႒ကထာ။ ၄၇၇။ ၄၈၄။၄၈၇။ ပဥၥပၾကိဳဏ္။႒။ ၃၆။မိလိႏၵပဥႇာ။ပါ။၁၉၄-တို႔၌ လာရွိသည္၊ ၂၅-ပါးေသာ ေဘးဘ်မ္းမ်ိဳး၊ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေက်းဇူးရွင္ဆယ္ပါးကို ျပစ္မွားသူတို႔ ခံရတတ္သည္၊
ေဆြမ်ိဳးတို႔၏ပ်က္စီးေသာေဘး၊
ေရာဂါ ေ၀ဒနာ ႏွိပ္စက္ျခင္းေဘး၊
ဥစၥာ ပ်က္စီးျခင္း ေဘး၊
သီလပ်က္စီးျခင္းေဘး၊
အယူပ်က္စီးျခင္းေဘး၊
မင္း ေဘး၊
ခိုးသူ ေဘး၊
ရန္သူ ေဘး၊
ငတ္မြတ္ေသာ ေဘး၊
မီး ေဘး၊ (၁၀)
ေရ ေဘး၊
လႈိင္းတံပိုး ေဘး၊
ေရ၀ဲ ေဘး၊
မိေက်ာင္း ေဘး၊
မကာရ္း ငါးရဲ ေဘး၊
မိမိကိုယ္ကို ေနာင္တ ပူပန္ျခင္း ေဘး၊
သူတထူး စြပ္စြဲျခင္း ေဘး၊
ႏႈတ္ဒဏ္ လက္ဒဏ္ ေၾကးဒဏ္ သင့္ေသာ ေဘး၊
မေကာင္းေသာ အျဖစ္သို႔ လားရာေသာ ေဘး၊
ပရိသတ္အလယ္၌ ရွက္ရြံ႕ေသာ ေဘး၊ (၂၀)
သူတပါးကို အမွီျပဳ၍ အသက္ေမြးရေသာ ေဘး၊
ပဋိသေႏၶ ေနရျခင္း ေဘး၊
အိုရျခင္း ေဘး၊
နာရျခင္း ေဘး၊
ေသရျခင္း ေဘး၊ (၂၅)။

« ေဘာ »

ေဘာဇဥ္၏ ဂုဏ္ေက်းဇူး ၅-ပါး။ ။ ထမင္းစသည္၏ ေက်းဇူးဂုဏ္အက်ိဳး ၅-ပါး။
(၁) အသက္ရွင္ေစျခင္း၊
(၂) အဆင္းလွေစျခင္း၊
(၃) အားတိုးပြားေစျခင္း၊
(၄) ပူပန္ျခင္းကို ျငိမ္းေစျခင္း၊
(၅) ဆာေလာင္ျခင္းကို ပယ္ေဖ်ာက္ျခင္း။

ေဘာဇဥ္မ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ၀ိနည္းပါစိတ္။ ပါ။ ၁၁၁။႒။၈၉။ ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ စားဘြယ္ဟု ပညတ္ေသာ အရာငါးပါး။
(၁) ထမင္း၊
(၂) မုေယာမံု႔၊
(၃) မံု႔လံုး၊
(၄) ငါး၊
(၅) အမဲ။

« ဘြား »
ဘြားဘက္ေတာ္ ၇-ေယာက္။ ။ သိဒၶတၳအေလာင္းေတာ္ႏွင့္ အတူေမြးဖြားျဖစ္ေပၚဘက္၊
အာနႏၵာ, ေဗာဓိပင္, ကာလုဒါယီအမတ္, ယေသာဓရာ, ဆႏၷ အမတ္, ေရႊအိုးၾကီး ၄-လံုး, က႑ကျမင္း။

« ဘြဲ႕ »

ဘြဲ႕ထူးဂုဏ္ရည္ ၁၁-မ်ိဳး။ ။ ဘြဲ႕ထူးဂုဏ္မည္ႏွင့္ စပ္၍ ပုဂံ၀န္ေထာက္ဦးတင္ထံ ေမးျမန္းရာ (၁၅-၄-၄၁) ေန႕စြဲႏွင့္ ေအာက္ပါအတိုင္း အေျဖေပးလိုက္သည္၊ ဗဟုသုတအတြက္ မူရင္းအတိုင္း ေဖၚျပလိုက္၏၊ ဘြဲ႕၏ အေၾကာင္းကို စံုလင္စြာ ျပဆိုအံ့၊ ညီေတာ္ သားေတာ္ ျဖစ္ေသာ အိမ္ေရွ႕မင္း, မင္းသားၾကီး, မင္းသားလတ္, ျမင္းမႉး မင္းသားမွ တပါး အဂၢမဟာေသနာပတိ ၀န္႔ရွင္ေတာ္မင္းၾကီးကစ၍ မႉးေတာ္ မတ္ေတာ္တို႔အား ေပးေတာ္မူေသာ ဘြဲ႕အနိမ့္ အျမင့္ အဆင့္ဆင့္ရွိသည္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။
(၁) အျမင့္ဆံုး သတိုးဘြဲ႕-သတိုးသုဓမၼာ မဟာသက္ေတာ္ရွည္ စသည္၊
(၂) ၎င္းေအာက္ မင္းၾကီးဘြဲ႕- မင္းၾကီးေဇယ်ဂါမဏိ စသည္၊
(၃) ၎င္းေအာက္ မဟာဘြဲ႕- မဟာ မင္းထင္ရာဇေက်ာ္ စသည္၊
(၄) ၎င္းေအာက္ မင္း ၃-ထပ္ဘြဲ႕- မင္းမဟာ မင္းထင္ မင္းေခါင္ စသည္၊
(၅) ၎င္းေအာက္ မင္း ၂-ထပ္ဘြဲ႕- မင္းထင္မင္းလွသခၤယာ စသည္၊
(၆) ၎င္းေအာက္ မင္း တပ္ဘြဲ႕-မင္းထင္ေက်ာ္သူ စသည္၊
(၇) ၎င္းေအာက္ ေနမ်ိဳးမင္းတပ္ဘြဲ႕-ေနမ်ိဳးမင္းထင္သိခၤသူ စသည္၊
(၈) ၎င္းေအာက္ ေနမ်ိဳးဘြဲ႕-ေနမ်ိဳးသိဒၶိရာဇာ စသည္၊
(၉) ၎င္းေအာက္ ေနာ္ရထာဘြဲ႕-စည္သူေနာ္ရထာ, လက္၀ဲေနာ္ရထာ စသည္၊
(၁၀) ၎င္းေအာက္ ေရႊေတာင္ဘြဲ႕- နရာေရႊေတာင္ စသည္၊
(၁၁) အနိမ့္ဆံုး အမည္ေပ်ာက္ဘြဲ႕- ပ်ံခ်ီရာဇာ, ရဲထြဋ္ပ်ံတင္, ရန္ေအာင္စက္, စကၠပ်ံခ်ီ, လက္၀ဲသုႏၵရ စသည္။

No comments:

Post a Comment