Wednesday, December 24, 2008

ဗ---ဗမာ ၇-မ်ိဳး မွ ျဗဟၼာမ်ိဳး ၄-ပါး။

ဗမာ ၇-မ်ိဳး။ ။ ၎င္း၏ သ႐ုပ္ အဓိပၸါယ္ (ျမန္မာ ၇-မ်ိဳး) သုေတသန၌ ၾကည့္ပါ။

ဗလ ၅-တန္၊ လူထုထံ၊ အပ္ႏွံ အစိုးရ။ ။ ႏိုင္ငံေတာ္ တိုးတက္ၾကီးပြား စည္ကားသာယာေရးအတြက္ အေရးၾကီးေသာ အားအင္ ငါးပါး။
(၁) ကာယ ဗလ- ကိုယ္လက္ သန္မာထြားၾကိဳင္း ဖြံ႕ျဖိဳးမႈ, က်န္းမာေရး၊
(၂) ဥာဏ ဗလ- ဗဟုႆစၥ, ၀ိဇၨာ, သိပၸံပညာ ျပည့္စံုစြာရွိမႈ၊
(၃) ေဘာဂဗလ- ပစၥည္းဥစၥာ ရတနာေရႊေငြ အေထြေထြေသာ ျပည္တြင္းထြက္ ကုန္ေပါမ်ားမႈ၊
(၄) စာရိတၱဗလ- ယဥ္ေက်းမႈ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ျမင့္ျမတ္မႈ၊
(၅) မိတၱ ဗလ- မိတ္ေဆြႏွင့္ မဟာမိတ္ႏိုင္ငံမ်ား ေပါမ်ားမႈ။

ဗလ ၉-တန္။ ။ ဆန္႕က်င္ဘက္တို႕ေၾကာင့္ မတုန္လႈပ္တတ္ကုန္ေသာ ဗိုလ္ထိုက္သည့္ တရား ၉-ပါး။
(၁) သဒၶါ ဗလ၊
(၂) ၀ီရိယ ဗလ၊
(၃) သတိ ဗလ၊
(၄) သမာဓိ ဗလ၊
(၅) ပညာ ဗလ၊
(၆) ဟိရီ ဗလ၊
(၇) ၾသတၱပၸ ဗလ၊
(၈) အ ဟိရီ ဗလ-အရွက္တရား မရွိသူ၊
(၉) အေနာတၱပၸ ဗလ- အေၾကာက္တရား မရွိသူ။


ဗလိ ၅-ျဖာ၊ ႐ိုေသစြာ၊ လိုက္နာ ပူေဇာ္ၾက။ ။ ပဥၥဂုၤတၱရ ။ ပါ။ ၃၉ ။႒။ ၂၂-၌ အက်ယ္႐ႈ။ ခ်မ္းသာတရား တိုးပြားစည္ပင္ ေအာင္ျမင္မႈရရွိေရးအတြက္ ပူေဇာ္ပသမႈမ်ိဳး ၅-ပါး။
(၁) ဥာတိ ဗလိ- မ်က္ေမွာက္ရွိ ကိုယ့္လူမ်ိဳးႏွင့္ သားခ်င္းမိတ္ေဆြမ်ားအား တတ္ႏိုင္သမွ်ၾကည့္႐ႈမ,စ ေပးကမ္းခ်ီးျမႇင့္မႈ၊
(၂) အတိထိ ဗလိ- လာေရာက္ၾကေသာ ဧည့္သည္မ်ားအား ေကြၽးေမြးေပးကမ္း လႉဒါန္းေစာင့္ေရွာက္ ျပဳစုမႈ၊
(၃) ပုဗၺေပတ ဗလိ- ဘ၀တပါး ကြယ္လြန္သြားၾကကုန္ေသာ မိဘေဆြမ်ိဳးတို႔ကို ရည္စူး၍
ေကာင္းမႈကုသိုလ္ျပဳလုပ္ကာ အမွ်ေပးေ၀မႈ၊
(၄) ရာဇ ဗလိ- ကိုယ့္ႏိုင္ငံေတာ္ ဘုရင္မင္းျမတ္ႏွင့္ အစိုးရအဖြဲ႔က ခ်မွတ္ပညတ္ ေပးထားေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ နည္းဥပေဒ အရပ္ရပ္တို႔ကို ႐ိုေသလိုက္နာ က်င့္ၾကံမႈႏွင့္ အခြန္အတုတ္မ်ား ေပးဆက္မႈ၊
(၅) ေဒ၀ ဗလိ- ေလာကပါလ သာသနာေတာ္ေစာင့္နတ္ စသည္တို႔အား ပူေဇာ္ပသ အမွ်ေပးေ၀မႈ။

ဗဟိုရ္ ၈-ပါး။ ။
မွတ္ခ်က္- ဗဟိုရ္မဟုတ္ "ပဟိုရ္"ဟုသာမွတ္ရမည္၊ ၎င္းသ႐ုပ္ (ပဟိုရ္ ၈-ပါး)၌ ႐ႈပါ။ အမွားကိုမသံုးရန္ေဖၚျပသည္။

« ဗာ »

ဗာရာဏသီ၊ ျမိဳ႔ေရႊျပည္၊ ၅-မည္ဇာတ္လာ ဘဇာနည္း?။ ။ စရိယပိဋက အ႒ကထာ အလိုေတာ္နွင့္ ေျဖၾကားသည္။
(၁) ဥဒယဘဒၵဇာတ္၌ သု႐ုႏၵနျပည္ၾကီး၊
(၂) စူဠသုတေသာမဇာတ္၌ သုဒႆန၊
(၃) ေသာဏနႏၵဇာတ္၌ ျဗဟၼ၀ၯုန၊
(၄) ခ႑ဟာလဇာတ္၌ ပုပၹ၀တီ၊
(၅) ယုဒၶဥၨယဇာတ္၌ ရမၼနဂရ။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤ အေမးကား 'သု႐ုႏၵန၊ စသည္ငါးပါး၊ မည္ျပားေရွးခါ၊ ေက်ာ္ေစာစြာသား၊ ဗာရာဏသီ' ဟူေသာ သံ၀ရပ်ိဳ႔ႏွင့္တကြ 'သု႐ုႏၵန၊ နာမပညတ္၊ သုဒႆန၊ ျဗဟၼ၀ၯုနာ၊ ပုပၹာ၀တီ၊ သညီေခၚေထြ၊ ရေမၼ နဂရ၊ တြင္ထငါးျဖာ၊ ျပည္ဗာရာကို'ဟူေသာ အာဒါသမုခ ပ်ိဳ႕လာ စကားရပ္တို႔မွ ထုတ္ေမးျခင္း ျဖစ္၏။

ဗာရာဏသီ၊ ေရွးအမည္၊ ၆-လီ အဘယ္နည္း?။ ။ ဤပုစၦာကား စႏၵကုမာရဇာတ္၌ မင္းပူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ စကားခ်ပ္ သြင္းထားသည့္ ေအာက္ပါ အမည္ ၆-ပါးကို ရည္စူးဟန္တူ၏၊ ဗာရာဏသီျပည္သည္။
(၁) ဥဒယဘဒၵဇာတ္၌ သု႐ုႏၵနမည္၏၊
(၂) စူဠသုတေသာမဇာတ္၌ သုဒႆန မည္၏၊
(၃) ေသာဏဒ႑ဇာတ္၌ ျဗဟၼ၀ၯုန မည္၏၊
(၄) စႏၵကုမာရဇာတ္၌ ပုပၹ၀တီ မည္၏၊
(၅) ယုဒၶဇာတ္၌ ရမၼမည္၏၊
(၆) သခၤျဗဟၼဏဇာတ္၌ ေမာဠိနီျပည္ မည္၏။
မွတ္ခ်က္။ ။၎င္းကိုရည္၍ သံ၀ရပ်ိဳ႕၌ ' သု႐ုႏၵန၊ စသည္ ၆-ပါး၊ မည္ျပားေရွးခါ၊ ထင္ရွားစြာသား၊ ဗာရာဏသီ၊ ပုရီ၀ရ၊ ေရႊျပည္မတြင္' ဟု အရွင္ရ႒သာရဆရာ စပ္ဆိုေတာ္မူ၏၊ ဤ၌ အခ်ိဳ႕ စာေပတို႔၀ယ္ 'သု႐ုႏၵန၊ စသည္ ငါးပါး၊ မည္ျပားေရွးခါ' ဟု ပါရွိသည္လည္း ေတြ႕ရေသး၏။

ဗာလ လကၡဏာ၊ အင္ ၃-ျဖာ၊ မိန္႔မွာ ျမတ္ဗုဒၶ။ ။ ၎င္း သ႐ုပ္ကို (လူမိုက္လကၡဏာ၊ အင္ ၃-ျဖာ) ဟူေသာ သ႐ုပ္၌ ႐ႈပါေလ။

« ဗီ »

ဗီဇဂါမ္မ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ၀ိနည္း ပါစိတ္။ပါ။ ၅၂ ။႒။ ၂၇-၌ အက်ယ္႐ႈ။ ၀ိနည္းေတာ္လာ ရဟန္းတို႕ မကပၸိဘဲ မဘုဥ္းေပး မခူးယူ မဖ်က္ဆီး ရေသာ မ်ိဳးေစ့ဗီဇ ငါးပါး။
(၁) ဗီဇ ဗီဇ- ေအာင္ျမင္ေသာ သစ္ေစ့ဟူသမွ်၊
(၂) ခႏၶ ဗီဇ- ခ်ိဳးျဖတ္၍ စိုက္လွ်င္ ေပါက္ေကာင္းေသာ ပင္စည္ အကိုင္းအခက္ ဟူသမွ်၊
(၃) မူလ ဗီဇ-နႏြင္း, ခ်င္း စေသာ ဥ, ျမစ္ မ်ိဳးေစ့့ဟူသမွ်၊
(၄) ဖဠဳ ဗီဇ- ၾကံစ ေသာ အဆစ္မ်ိဳးေစ့့ဟူသမွ်၊
(၅) အဂၢ ဗီဇ- ကြမ္း စေသာ အညြန္႔ကို စိုက္ရသည့္ မ်ိဳးေစ့့ဟူသမွ်။

« ဗု »

ဗုဒၶအျပား မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္ အ႒ကထာ ၂၄။ တတ္သိလိမ္မာ သူၾကီး ၄-ေယာက္ဟူ၏။
(၁) သုတ ဗုဒၶ- အၾကားအျမင္မ်ား၍ က်မ္းဂန္၌ လိမ္မာေသာသူ၊
(၂) စတု သစၥ ဗုဒၶ- သစၥာ ေလးပါးကို သိျပီးေသာ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္၊
(၃) ပေစၥက ဗုဒၶ- သူမ်ားကို မသိေစႏိုင္, မိမိတကိုယ္တည္းသာ ဆရာမရွိ သစၥာေလးပါးကို သိေတာ္မူေသာ
သီးျခားသိပုဂၢိဳလ္ ဘုရားငယ္၊
(၄) သမၼာသမၺဳဒၶ- အလံုးစံု သိေတာ္မူျပီးသည့္ အတုမရွိေသာ ဘုရားသခင္ ျမတ္ရွင္ပင္။

ဗုဒၶကိစၥေတာ္ ၅-ပါး။ ။ စိတ္၀င္စား ၾကည္ညိဳဘြယ္ အက်ယ္ကို သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္ ။႒။ ၂၂၄-၌ ႐ႈပါ။ ေလာကသား ကပၸါသားတို႔အတြက္ အက်ိဳးရွိ ခ်မ္းသာေရးကိုသာ ေရွး႐ႈေသာ ကိစၥၾကီးတို႔ ဟူ၏။
(၁) ပုေရ ဘတၱ ကိစၥ- နံနက္ခင္း လုပ္ငန္းစု၊
(၂) ပစၦာ ဘတၱ ကိစၥ- ဆြမ္းစားျပီးခ်ိန္မွ ညေနခင္းထိ လုပ္ငန္းစု၊
(၃) ပုရိမ ယာမ ကိစၥ- ညဥ့္ဦးယံ လုပ္ငန္းစု၊
(၄) မဇၩိမ ယာမ ကိစၥ- သန္းေခါင္ယံ လုပ္ငန္းစု၊
(၅) ပစၦိမ ယာမ ကိစၥ- မိုးေသာက္ယံ လုပ္ငန္းကိစၥမ်ား။

ဗုဒၶကိစၥေတာ္ ၅-ပါး၊ တနည္း။ ။
(၁) ေန႔ကိုကား လူ၊
(၂) ညမူ ေရွးယာမ္၊ သမယံတည္း၊
(၃) လယ္ယာမ္ ေရွ႕ဖ်ား၊ နတ္အမ်ားတို႔၊ ျပန္သြားတခါ၊ ျဗဟၼာလာေရာက္၊
(၄) ေနာက္ယာမ္ စက္ေလ်ာင္း၊ ေညာင္းပန္းေျဖေဖ်ာက္၊
(၅) ေနာက္ပိုင္းေရာက္က၊ ျမားေျမာက္ ေ၀ေန၊ ၾကည့္႐ႈေလသည္၊ ပရေမကိစၥ ငါးပါးတည္း။

ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္ေရာင္ ၇-ပါး။ ။ ဤ၌ သီရိ ဘုန္းေတာ္တြင္ ပါ၀င္ထင္ရွားေသာ ေရာင္လွ်ံေတာ္မ်ားကိုသာ ဆိုသည္၊ ထိုမွတပါး အရာမက မ်ားေသာ ေရာင္လွ်ံေတာ္ေတြလည္း ရွိေသး၏။
(၁) အဂႋရသ ပဘာ- တန္ခိုးယမိုက္ ျပာဋိဟာ မျပဘဲ ပကတိေသာ ကိုယ္ေတာ္ အလံုးမွ အျမဲအစဥ္ ျပိဳးျပဳိးျပက္ ထြက္ေနေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္ ေျခာက္သြယ္၊
(၂) ဗ်ာမပၸဘာ- ပကတိ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္မွ အျမဲမျပတ္ ၄-ေတာင္ပတ္လည္အတြင္း၌ ၀န္း၀ိုင္း တည္ထြန္းေနေသာ အတြင္း ေရာင္ျခည္ေတာ္၊
(၃) အသီတိပၸဘာ- အတြင္းေရာင္ျခည္ေတာ္၏အျပင္ဘက္မွ အေတာင္ ရွစ္ဆယ္ အရပ္တိုင္ေအာင္ ထက္၀န္းက်င္ ၀ိုင္း၀န္းထြန္းပေနေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္၊
(၄) ေကတု မာလာ ပဘာ- ေရာင္လွ်ံေတာ္ ေခၚ ဦးေခါင္းေတာ္ထက္မွ ထြက္ပ ထြန္းေတာက္ေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္၊
(၅) ဥဏၰာ ပဘာ- ဥဏၰလံုေမြရွင္ေတာ္မွ ထြက္ျမဴး ကြန္႔ၾကြေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္၊
(၆) ဒါဌာ ပဘာ- ႏႈတ္ေတာ္ဖြင့္ခိုက္ စြယ္ေတာ္ျမတ္ ေလးဆူမွထြက္ျမဴး ၾကြျမန္းေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္၊
(၇) အနႏၲ ပဘာ- ရတနာဃရတိုက္ခန္း၌ ပ႒ာန္းက်မ္းျမတ္ကို သံုးသပ္ ဆင္ျခင္ေတာ္မူေသာအခါ, တန္ခိုးျပာဋိဟာတို႔ကိုျပေတာ္မူေသာအခါ စသည္တို႔၌ အရပ္ဆယ္မ်က္ႏွာလံုး ပိတ္ဖံုး၍ ထြက္ၾကြသည့္ အဆံုးမရွိေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္ ၆-သြယ္။

ဗုဒၶစကၡဳေတာ္ ၅-ပါး။ ။
(၁) ဗုဒၶစကၶဳ၊
(၂) ဓမၼစကၶဳ၊
(၃) ဥာဏစကၶဳ၊
(၄) သမႏၲစကၶဳ၊
(၅) ဒိဗၺစကၶဳ။
အက်ယ္ အဘိဓမၼာ ဓမၼသဂၤဏီ အ႒ကထာ ၃၄၄-၌ ႐ႈပါ။

ဗုဒၶဥာဏ္ေတာ္ ၁၄-ပါး၊ တနည္း။ ။ ဘုရားျမတ္၏ ဥာဏ္ေတာ္ ၁၄-ပါးကို ပဋိသမၻိဒါမဂ္ ပါဠိေတာ္။ ၁၂၇-၌။
(၁) ဒုကၡသစၥာဥာဏ္၊
(၂) သမုဒယဥာဏ္၊
(၃) နိေရာဓဥာဏ္၊
(၄) မဂၢသစၥာဥာဏ္၊
(၅) အတၳပဋိသမၻိဒါဥာဏ္၊
(၆) ဓမၼပဋိ
(၇) နိ႐ုတၱိ
(၈) ပဋိဘာန ပဋိသမၻိဒါဥာဏ္၊
(၉) ဣၿႏၵိယပေရာပရိယတၱိဥာဏ္၊
(၁၀) အာသယာႏုသယ၊
(၁၁) ယမကပါဋိဟာရိယ၊
(၁၂) မဟာက႐ုဏာသမာပတၱိ၊
(၁၃) သဗၺၫုတဥာဏ္၊
(၁၄) အနာ၀ရဏဥာဏ္ေတာ္ဟု လာရွိသည္။
သုတ္ပါထိက ဋီကာ။ ၅၄-၌။
မဂ္ဥာဏ္ေလးပါး။ ဖိုလ္ဥာဏ္ေလးပါး။ အသာဓာရဏဥာဏ္ေတာ္ ေျခာက္ပါးအားျဖင့္ ၁၄-ပါးဟုဆိုထားသည္။

ဗုဒၶဘာသာ၊ ၀င္သူမွာ၊ ၅-ျဖာ ယံုၾကည္ခ်က္။ ။ ၎င္းယံုၾကည္ခ်က္ ငါးပါးႏွင့္ျပည့္စံုမွ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အစစ္ျဖစ္ေၾကာင္းကို ဘာသာေရးစာေပတို႔၌ ဆိုကုန္၏။
(၁)ဗုဒၶ သဒၵဟန- ဘုရား၌ ယံုၾကည္ျခင္း၊
(၂) ဓမၼ သဒၵဟန- ဘုရား၏တရားေတာ္၌ ယံုၾကည္ျခင္း၊
(၃) သံဃ သဒၵဟန- ဘုရား၏ တပည့္သား သံဃာေတာ္၌ ယံုၾကည္ျခင္း၊
(၄) ကမၼ သဒၵဟန- ေကာင္းကံ, ဆိုးကံ, ေခၚ ကံတရား၌ ယံုၾကည္ျခင္း၊
(၅) ကမၼ ဖလ သဒၵဟန- ထိုကံ ၂-ပါး၏ ေကာင္းက်ိဳး, ဆိုးက်ိဳး ရမႈကို ယံုၾကည္ျခင္း။

ဗုဒၶဘာသာ၊ ၀င္သူမွာ၊ ၈-ျဖာ အဂၤါ အဘယ္နည္း?။ ။ မဂၢင္ ၈-ပါး, ကိုပင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔ လိုက္နာက်င့္ၾကံရေသာ အဂၤါရွစ္ပါးဟု သိပါေလ။

ဗုဒၶဘုရား၊ အား ဆယ္ပါး၊ ထင္ရွား မိန္႕ေတာ္မူ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (အားေတာ္ ၁၀-ပါး)၌ ႐ႈပါေလ။

ဗုဒၶဘုရား၊ မ်ိဳး ၃-ပါး၊ ကြာျခား ပါရမီ။ ။ ၎င္း ပုစၦာ၏ သ႐ုပ္ကို (ဘုရားအျပား မ်ိဳး ၃-ပါး)၌ ထင္ရွားျပမည္။

ဗုဒၶဘူမိၾကီး ၄-ပါး။ ။ ဘုရားျဖစ္ႏိုင္ရန္ အေၾကာင္း ၄-ပါးဟူ၏။ အဂၤုတၱရအ႒ကထာ ဒု။
(၁) ဥႆဟ-လြန္ကဲေသာ လံု႔လ, အားထုတ္မႈ၊
(၂) ဥမဂၤ- လြန္ကဲေသာ ပညာ, သမၸဇဥ္၊
(၃) အ၀တၳာန- အဓိ႒ာန္ခ်က္, စိတ္ျပ႒ာန္းမႈ၊
(၄) ဟိတ စရိယ- ေမတၱာဘာ၀နာစသည့္ စရိယ ၃-ပါး။

ဗုဒၶျမတ္စြာ၊ ၀ါဆိုရာ၊ ဌာနာ-၁၇ အဘယ္နည္း?။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (၀ါေတာ္ဆိုရာ၊ ျမတ္ဗုဒၶါ) ဟူေသာ ပုစၦာ၌႐ႈပါ။

ဗုဒၶျမတ္မြန္၊ ခ်ီးမြမ္းရန္၊ ၃-တန္ က်မ္းမွာရွိ။ ။ အဂၤုတၱိဳရ္ သီဟသုတ္လာ။
(၁) စရိယ ၀ဏၰ- ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတသိန္း ကာလပတ္လံုး လူတကာတို႔ ျပဳႏိုင္ခက္လွစြာေသာ စြန္႔ျခင္းၾကီးငါးပါး ပါရမီသံုးဆယ္တို႔ျဖင့္ ဒုကၠရစရိယာမႈ ျပဳခဲ့ပံုေတြကို ခ်ီးက်ဴး ၾကည္ညိဳလို႔ မကုန္ႏိုင္ရာတဲ့။
(၂) သရီရ ၀ဏၰ- သံုးဆယ့္ႏွစ္ပါးေသာ လကၡဏာေတာ္ၾကီး၊ ရွစ္ဆယ္ေသာ လကၡဏာေတာ္ငယ္ ေရာင္ျခည္ေတာ္ ေျခာက္သြယ္တို႔ျဖင့္ လွပတင့္တယ္ သပၸါယ္ေတာ္မူပံုတို႔ကိုလည္း ခ်ီးက်ဴးလို႔ မကုန္ႏိုင္ရာတဲ့။
(၃) ဂုဏ ၀ဏၰ- အတိုင္းမသိေသာ ဘုန္းေတာ္ ကံေတာ္ ဥာဏ္ေတာ္ တန္ခိုးေတာ္ ေက်းဇူးေတာ္တို႔၏ ဂုဏ္ကိုလည္း ခ်ီးက်ဴး၍ မကုန္ႏိုင္ရာတဲ့၊ ၾကည္ညိဳစရာေတြ သို႔ကေလာက္မ်ားျပားေတာ္မူပါေပ၏။

ဗုဒၶ၀စနမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ဘုရားသခင္ ေဟာေျပာေတာ္မူျခင္း စကားအစဥ္ ၃-ပါး ဟူ၏။
(၁) ပဌမ ဗုဒၶ၀စန- ဘုရားရွင္ ေရွ႕ဦးစြာ ဆင္ျခင္ေတာ္မူေသာ 'အေနက ဇာတိ သံသာရံ' စသည့္ ဥဒါန္း စကားေတာ္၊
(၂) ပစၦိမ ဗုဒၶ၀စန- ဘုရားသခင္၏ ေနာက္ဆံုး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ 'ဟႏၵဒါနိ ဘိကၡေ၀ အာမႏၲယာမိ ေ၀ါ၊ ၀ယ ဓမၼာ သခၤါရာ အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ'ဟူေသာ စကားေတာ္၊
(၃) မဇၩိမ ဗုဒၶ၀စန- ၎င္း စကားေတာ္ႏွစ္ပါးမွ တပါးေသာ ၄၅-၀ါ ကာလပတ္လံုး ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ ေဒသနာေတာ္အစုစု။

ဗုဒၶဳပၸါဒ၊ န၀မ၊ ခဏ ၉-ခ်က္ေျမာက္။ ။ ဘုရားသာသနာလွ်င္ ၉-ခုေျမာက္ေသာ ခဏ။ ဗုဒၶဳပၸါဒ န၀မ ခဏလည္း ေခၚ၏။ လိုရင္းအဓိပၸါယ္ကား ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးမွလြန္ေျမာက္ရာ ဘုရားသာသနာလွ်င္ ၉-ခုေျမာက္ ဟူ၏။

« ေဗ »

ေဗဒင္ ၄-ပံု။ ။ ကာလသံုးပါး၌ျဖစ္ပ်က္မႈ သေဘာတရားမ်ား ေဟာၾကားေသာက်မ္းစာစု။
(၁) သာမ-ေန, လတို႔၏သြားရာလမ္းကို ၁၂-ရာသီခြင္ၪပ၍ မည္သည့္ ရာသီခြင္၌ မည္သည့္ျဂိဳဟ္ ရပ္တန္႔ေနသည္ကို ၾကည့္ျပီးလွ်င္ အသၤာ လိတၱာ, ၾတင္း, န၀င္း စသည္တို႔ျဖင့္ ေ၀ဘန္လ်က္ ေကာင္း, မေကာင္းကို ေဟာေသာေဗဒင္က်မ္း၊
(၂) ယဇု-မိမိတို႔အေပၚ၌ ေရာက္ဆဲ ေရာက္လတံ့ျဖစ္ေသာ ေဘးရန္အေပါင္းတို႔မွ လြတ္ကင္း ပေပ်ာက္ရန္ ျဂိဳဟ္နကၡတ္စသည္တို႔အား ပူေဇာ္ပသေသာနည္း ယၾတာျပဳေသာနည္းတို႔ကိုျပေသာ ေဗဒင္က်မ္း၊
(၃) ဣသွ်ဳ- ေန, လ ၾကတ္ျခင္း၊ နကၡတ္, တာရာတို႔ အသြားမမွန္ျခင္းေၾကာင့္
ေဘးဥပဒ္ျဖစ္တတ္ ပ်က္တတ္ျခင္းကိုျပေသာ ေဗဒင္က်မ္း၊
(၄) အတပၸန- သတၱ၀ါတို႔အား ေသေၾက ပ်က္စီး ပူပန္ေအာင္, မီးေလာင္, ေလတိုက္, မိုးေခါင္, ေရၾကီးေအာင္ႏွင့္ ဆင္းရဲမႈအမ်ိဳးမ်ိဳး ျပဳလုပ္စီရင္နည္းတို႔ကိုျပေသာ ေဗဒင္က်မ္း။
မွတ္ခ်က္။ ။၎င္း နံပါတ္ ၄-ကို အာထဗၺဏ ရေသ့ စုေဆာင္း စီရင္ေသာေၾကာင့္ 'အာထဗၺဏ' ေခၚေၾကာင္းႏွင့္ သကၠဋက်မ္းေဟာင္းတို႔၌ ဆိုၾက၏။

« ေဗာ »

ေဗာဇၩင္ ၇-ပါး။ ။ မဟာ၀ဂၢ သံယုတ္ ။ပါ။ ၆၀။ ႒။ ၁၇၈-၌ အက်ယ္႐ႈ။ ေဗာဓိႆ+အဂၤါ=ေဗာဇၩဂၤါ 'ေဗာဓိႆ-သစၥာေလးပါးတရားအေပါင္းကို သိျခင္း မဂ္ç ဖိုလ္ ဥာဏ္၏၊ အဂၤါ- အေၾကာင္းတို႔တည္း၊ ၀ါ, အစိတ္အပိုင္းတို႔တည္း၊ ေဗာဇၩဂၤါ- သစၥာေလးပါး သိေၾကာင္း မဂ္ဥာဏ္ ဖိုလ္ဥာဏ္၏ အေၾကာင္း၊ သို႔မဟုတ္ အစိတ္အပိုင္းျဖစ္ေသာ တရား ၇-ပါး၊ ၎င္းတို႔ကို ပြားစီးေစရသည္ ဟူ၏။'
(၁) သတိ သေမၺာဇၩင္- ေအာက္ေမ့ျခင္း မဂ္ဖိုလ္ဥာဏ္ အစိတ္ 'သတိ ေစတသိက္' ၊
(၂) ဓမၼ ၀ိစယ သေမၺာဇၩင္- တရား စီစစ္ျခင္း မဂ္, ဖိုလ္ ဥာဏ္အစိတ္ 'ပညာ ေစတသိက္'၊
(၃) ၀ီရိယ သေမၺာဇၩင္- လံု႔လစိုက္ျခင္း မဂ္ ဖိုလ္ဥာဏ္အစိတ္ '၀ီရိယ ေစတသိက္'၊
(၄) ပီတိ သေမၺာဇၩင္- ႏွစ္သက္ျခင္း မဂ္ ဖိုလ္ ဥာဏ္အစိတ္ 'ပီတိ ေစတသိက္'၊
(၅) ပႆဒၶိ သေမၺာဇၩင္- ေအးျမျခင္း မဂ္ဖိုလ္ဥာဏ္အစိတ္ ' ကာယ, စိတၱ ပႆဒၶိ ေစတသိက္'၊
(၆) သမာဓိ သေမၺာဇၩင္- စိတ္၏တည္ၾကည္ျခင္း မဂ္, ဖိုလ္ ဥာဏ္အစိတ္ 'ဧကဂၢတာ ေစတသိက္'၊
(၇) ဥေပကၡာ သေမၺာဇၩင္- လ်စ္လ်ဴ႐ႈျခင္း မဂ္, ဖိုလ္ ဥာဏ္အစိတ္ 'တၾတမဇၩတၱတာ ေစတသိက္'။

ေဗာဓိပကၡိယတရား ၃၇-ပါး။ ။ ၀ိသုဒၶိမဂ္၊ ဒု-အုပ္၊ ၃၁၈-၌ အက်ယ္႐ႈ။ ေဗာဓိ-သစၥာေလးပါးကို ေကာင္းစြာ သိတတ္ေသာ အရိယာမဂ္၏၊ ပကၡိယ- အသင္းအပင္း အေဖာ္သဟဲျဖစ္ေသာ တရားစုမ်ား၊ မဂ္ဥာဏ္၏ ဘက္ေတာ္သား, မဂ္ဥာဏ္၏ အက်ိဳးကို ရြက္ေဆာင္ေပးေသာတရား ၃၇-ပါးဟူလို။
(က) သတိပ႒ာန္ ၄-ပါး၊
(ခ) သမၼပၸဓာန္ ၄-ပါး၊
(ဂ) ဣဒၶိပါဒ္ ၄-ပါး၊
(ဃ) ဣေျႏၵ ၅-ပါး၊
(င) ဗိုလ္ ၅-ပါး၊
(စ) ေဗာဇၩင္ ၇-ပါး၊
(ဆ) မဂၢင္ ၈-ပါး၊
ေပါင္း ၃၇-ပါး။

ေဗာဓိမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ သေမၻာဓိလည္း ဟူ၏၊ ေထရဂါထာ ။႒။ ဂ။ သစၥာတရားစုကို သိျခင္းနည္း ၃-ပါး။
(၁) သမၼာ သေမၺာဓိ- ဆရာမရွိ မိမိကိုယ္တိုင္ သစၥာေလးပါးကိုသိ၍ သူတပါးတို႔အားလည္း သိေစေတာ္မူတတ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
(၂) ပေစၥက ေဗာဓိ- ဘုရားမွ အသီးအျခားျဖစ္ေသာ ဘုရားငယ္တမ်ိဳး၊
(၃) သာ၀က ေဗာဓိ- ဆရာျဖစ္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သားမ်ား။

ေဗာဓိမ်ိဳး ၃-ပါး၊ တနည္း။ ။ ဘုရားသခင္၏ ၀ါေတာ္ျဖင့္ ပိုင္းျခားမႈေ၀ါဟာရ၊ မူလပဏၰာသ အ႒ကထာ။
(၁) ပဌမေဗာဓိ- ၀ါေတာ္ ၂၀-ထိ၊
(၂) ဒုတိယေဗာဓိ- ၂၁-၀ါ မွ ၃၅-၀ါထိ၊
(၃) တတိယေဗာဓိ- ၃၆-၀ါ မွ ၄၅-၀ါထိ။

ေဗာဓိမ်ိဳး ၃-ပါး၊ တနည္း။ ။ သာရတၳ ဒီပနီဆရာ့အလို၊ ေဗာဓိ ၃-ပါးလံုး ၁၅-၀ါစီ အညီအမွ်ယူ၍ သံုးပါးေပါင္းေသာ္ ၄၅-၀ါ၊ သက္ေတာ္ရွစ္ဆယ္ေစ့လွ်င္ မိမိကိစၥကို တခုမက်န္ ကုန္စင္ျပီးေစလ်က္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈- ခုႏွစ္၀ယ္ ငါတို႔တေတြကို စြန္႔ပယ္၍ နိဗၺာန္လမ္းသို႔ စံျမန္းေတာ္မူျခင္းကိုပင္ ေဗာဓိ ၃-ပါး ျငိမ္းျခင္းဟူ၏။

ေဗာဓိမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ တရားထူး တရားျမတ္ကို ထိုးထြင္း၍ သိႏိုင္သူ ငါးပါး။
(၁) သမၼာ သေမၺာဓိ ၃-မ်ိဳး၊
(က) ပညာဓိက သမၼာ သေမၺာဓိ- ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကပၸါတသိန္း ပါရမီျဖည့္မွ ရႏိုင္သည္၊
(ခ) သဒၶါဓိက သမၼာ သေမၺာဓိ- ရွစ္သေခ်ၤႏွင့္ ကပၸါတသိန္း ပါရမီျဖည့္မွ ရႏိုင္သည္၊
(ဂ) ၀ီရိယာဓိက သမၼာ သေမၺာဓိ- တဆယ့္ေျခာက္သေခ်ၤႏွင့္ ကပၸါတသိန္း ပါရမီျဖည့္မွ ရႏိုင္သည္၊
(၂) ပေစၥက ေဗာဓိ- ႏွစ္သေခ်ၤႏွင့္ ကပၸါတသိန္း ပါရမီျဖည့္မွ ရႏိုင္သည္၊
(၃) အဂၢ သာ၀က ေဗာဓိ- ၁-သေခ်ၤႏွင့္ ကပၸါတသိန္း ပါရမီျဖည့္မွ ရႏိုင္သည္၊ ရွင္သာရိပုတၱရာç ရွင္ေမာဂၢလာန္ တို႔လို အစား၊
(၄) မဟာ သာ၀က ေဗာဓိ- ကပၸါတသိန္း ပါရမီျဖည့္မွ ရႏိုင္သည္၊ ညီေတာ္အာနႏၵာ, သားေတာ္ရာဟုလာ, ရွင္မဟာကႆၾကီးတို႔လို၊ (၅) ပကတိ သာ၀က ေဗာဓိ- ကပၸါအပိုင္းအျခားမရွိ ပါရမီျဖည့္ရေသာ သာမည ရဟႏၲာ အစားမ်ိဳး။

« ဗိုလ္ »

ဗိုလ္ ၅-ပါး။ ။ မဟာ၀ဂၢသံယုတ္ ။ ပါ။ ၂၁၈ ။႒။ ၂၈၁။ ပိဋကတ္ေတာ္၌ ဗလ-ေခၚ ဗိုလ္ႏွင့္စပ္၍ နည္းေပါင္းမ်ားစြာ လာရွိသည္၊ အဘိဓမၼာ၌ ဗိုလ္တပ္ေသာ သေဘာတရားမ်ား၊ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ ျပဳေသာအခါ ထိုငါးပါးကို ဗိုလ္တင္ထားရမည္ ဟူ၏။
(၁) သဒၶါ ဗိုလ္၊
(၂) ၀ီရိယ ဗိုလ္၊
(၃) သတိ ဗိုလ္၊
(၄) သမာဓိ ဗိုလ္၊
(၅) ပညာ ဗိုလ္။

ဗိုလ္ ၉-ပါး၊ တနည္း။ ။ ဗိုလ္ထိုက္, ဗိုလ္ဆြဲေသာ ကုသိုလ္, အကုသိုလ္တရားစုမ်ား၊
၎င္းသ႐ုပ္ အဓိပၸါယ္ (ဗလ ၉-တန္) ႏွင့္ တူ၏။

« ဗ် »

ဗ်ဥၨနဗုဒၶိ ၁၀-ပါး။ ။ မူလပဏၰာသ။႒။ ဒု-အုပ္၊ ၁၀၈။ ၀ိနယသဂၤဟ ။႒။ ၃၉၇။ ကဗ်ာလကၤာ, သီခ်င္း ဂီတမ်ားႏွင့္ ကမၼ၀ါ, ဉတ္, သရဏဂံု ရြတ္ဖတ္ရာ၌ အကၡရာတို႔၏ သံတို, သံရွည္, သံျပင္း, သံေလ်ာ့ စေသာ အျပား ဆယ္ပါးကို သိရွိထားမႈ ဥပေဒရပ္မ်ား။
(၁) သိထိလ- ေလ်ာ့ေလ်ာ့ညႇင္းညႇင္း ရြတ္ရေသာအကၡရာ၊
(၂) ဓနိတ- တင္းတင္း ရြတ္ရေသာအကၡရာ၊
(၃) ဒီဃ-သံရွည္ ရြတ္ရေသာအကၡရာ၊
(၄) ရႆ- သံတို ရြတ္ရေသာအကၡရာ၊
(၅) ဂ႐ုက- သံေလး ရြတ္ရေသာအကၡရာ၊
(၆) လဟုက- သံေပါ့ ရြတ္ရေသာအကၡရာ၊
(၇) နိဂၢဟိတ- က႐ိုင္းကို ႏွိပ္၍ ရြတ္ရေသာအကၡရာ၊
(၈) သမၺႏၶ- ပုဒ္ကိုစပ္၍ ေခ်ာေမာေျပျပစ္စြာ ရြတ္ရျခင္း၊
(၉) ၀ ၀တၳိတ-ပုဒ္ကိုျဖတ္၍ ျပတ္ျပတ္သားသား ရြတ္ရျခင္း၊
(၁၀) ၀ိမုတၱ- က႐ိုဏ္းကို လႊတ္၍ ဖြင့္၍ ရြတ္ရျခင္း။

ဗ်ည္း ၃၃-လံုး။ ။ အနက္ကို မွတ္ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ပါဠိျမန္မာ သေကၤတ မူရင္း ၃၃-လံုး။
" က, ခ, ဂ, ဃ, င၊
စ, ဆ, ဇ, စ်, ည၊
ဋ, ဌ, ဍ, ဎ, ဏ၊
တ, ထ, ဒ, ဓ, န၊
ပ, ဖ, ဗ, ဘ, မ၊
ယ, ရ, လ, ၀၊
သ, ဟ, ဠ, အံ" ဗ်ည္းဟူ၏။

ဗ်ည္း ၃၅-လံုး။ ။ ဤ၌ ဗ်ည္း ၃၅-ဟု ျမန္မာမႈအလို ေခၚဆိုေျပာၾကားေနၾကေသးသည္ကား " အဲး, အား" ဗ်ည္း ၂-လံုးကိုပါ ထည့္သြင္း ေရတြက္ၾကကုန္၏။

ဗ်ဘိ, စာရီဘာ၀မ်ိဳး ၃၃-ပါး။ ။ ဇာတ္, ၀တၳဳတို႔၌ ပါရွိ ေစရမည့္ ဌာယီ ဘာ၀ ၉-ပါးမွ ေပါက္ဖြားလာေသာ ျဖစ္လြယ္ပ်က္လြယ္ ထူးျခားခ်က္ စာေပအလကၤာ သေဘာစုမ်ား။
နိေဗၺဒ-ျငီးေငြ႕ျခင္း၊ တကၠ-ၾကံစည္ျခင္း၊ သကၤာ-ယံုမွားျခင္း၊ သမ-ပင္ပန္းျခင္း၊ သႏၲဳ႒ိ- ေရာင့္ရဲျခင္း၊
ဇဠတာ-မႈိင္ေတြျခင္း, မွိန္းျခင္း၊ ဒီနတာ- တကိုယ္တည္း ဆင္းရဲရျခင္း၊ ဥဂၢ-ၾကမ္းၾကဳတ္ျခင္း၊
အလသ-ပ်င္းရိျခင္း၊ သုတၱ-အိပ္စက္ျခင္း၊ (၁၀)
တာသ-ထိတ္လန္႕ျခင္း၊ ဂိလာန- အားမရွိျခင္း၊ ဥႆုကၠ-လံု႔လရွိျခင္း၊ ဟရိသ- ၾကည္ညိဳျခင္း၊
သတိ-ေအာက္ေမ့ျခင္း၊ ဣႆာ-ျငဴစူျခင္း၊ ၀ိသဒ- မလႈပ္ျခင္း , ႏြမ္းနယ္ျခင္း၊
အဗဟိတၱ- ဣေျႏၵဟန္ ကိုယ္လက္ ေစာင့္စည္းျခင္း၊ ဓိတိ- တည္ၾကည္ျခင္း သမာဓိ၊ ဂဗၺ-မာန္မူျခင္း၊ (၂၀)
အပ မာရ- တက္ျခင္း , ၀က္႐ူးျပန္ျခင္း၊ မရိသ- သည္းမခံျခင္း ေဒါသ၊ မဒ- စည္းစိမ္ယစ္ျခင္း၊
မတိ- အသိ အျမင္ ဥာဏ္ပညာ၊ ဥမၼာဒ-႐ူးသြပ္ျခင္း၊ ေမာဟ- မိုက္မဲေတြေ၀ျခင္း၊
၀ိေဗာဓ- မအိပ္စက္ႏိုင္ျခင္း၊ နိဒၵါ-အိပ္ေပ်ာ္ျခင္း, အိပ္ငိုက္ျခင္း၊ အာေ၀ဂ- မ်က္စိေတြေ၀ျခင္း, စိတ္ထင္ မွားျခင္း၊
သဗိဠ-ရွက္ျခင္း၊ (၃၀) မရဏ- ေသျခင္း၊ သစပလ်- လွ်ပ္ေပၚေလာ္လည္ျခင္း၊ ဗ်ာဓိ-ဖ်ားနာျခင္း, အနာေရာဂါ (၃၃)။

ဗ်သနတရား ၅-ပါး။ ။ နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္ ။ပါ။ ၃၈၈။႒။ ၁၄၆။ ပ်က္စီးျခင္း တရား ၅-ပါး၊ ထို ၅-ပါးတို႔တြင္ အမွတ္ ၁, ၂, ၃ တို႔ေၾကာင့္ သတၱ၀ါတို႔အား အပါယ္ေလးပါးသို႔ မလားေရာက္ေစကုန္၊ သီလ ဗ်သန, ဒိ႒ိ ဗ်သန, ႏွစ္ပါးေၾကာင့္ကား သတၱ၀ါတို႔ အပါယ္ေလးပါးသို႔ လားေရာက္ၾကကုန္၏။
(၁) ဥာတိ ဗ်သန- ေဆြမ်ိဳးပ်က္စီးျခင္း၊
(၂) ေဘာဂ ဗ်သန- စီးပြားဥစၥာ ပ်က္စီးျခင္း၊
(၃) ေရာဂ ဗ်သန- အနာေရာဂါ ႏွိပ္စက္၍ ပ်က္စီးျခင္း၊
(၄) သီလ ဗ်သန- ေကာင္းေသာ အက်င့္ အေလ့ သီလပ်က္စီးျခင္း၊
(၅) ဒိ႒ိ ဗ်သန- ေကာင္းမွန္ေသာ ဘာသာအယူ ပ်က္စီးျခင္း။

ဗ်ာဒိတ္ရ အေလာင္းေတာ္တို႔ မျဖစ္ရာေသာ အရပ္ ၁၈-ပါး။ ။ နိယတဗ်ာဒိတ္ ခံယူျပီးေသာ ဘုရားအေလာင္းတို႔ မျဖစ္ေကာင္းေတာ့ေသာ အေၾကာင္းဌာနမ်ား (၁၈)ပါး ဟူ၏၊ အက်ယ္ကို ဗုဒၶ၀ံသအ႒ကထာ ၃၁၆။ သုတၱနိပါတ္။႒။ ပ-အုပ္။၄၅။အ႒သာလိနီ။ ၇၁-တို႔၌ ႐ႈပါကုန္။
(၁) န ဇစၥႏၶ- ပဋိသေႏၶမွ မကန္းျခင္း၊
(၂) န ဇစၥ ဗဓိရ- ပဋိသေႏၶမွ နားမပင္းျခင္း၊
(၃) န ဥမၼတၱက- မ႐ူး မေပါ မသြပ္ျခင္း၊
(၄) န ဧလမူဂ- အရိယိုျခင္းမရွိ၊
(၅) န ပိဓ သိပၸိ-မဆြန္႔ မအျခင္း၊
(၆) န မိလကၡဳဇာတိ-မိလကၡဳမ်ိဳး၌ မျဖစ္ျခင္း၊
(၇) န ဒါသိ- ကြၽန္မ၀မ္း၌ မ၀င္၊
(၈) န နိယတ မိစၦာဒိ႒ိ-၎င္းအယူ၀ါဒ မရွိ၊
(၉) န လိဂၤ ပရိ၀တၱန- လိင္အသြင္မျပန္ျခင္း၊
(၁၀) န ပဥၥာနႏၲရိယ ကမၼ-၎င္းကံမ်ား မျပဳျခင္း၊
(၁၁) န ကု႒ိက- ႏူနာျဖစ္ေတာ္မမူျခင္း၊
(၁၂) န တိရစၦာန ေယာနိယံ ၀႗ကေတာ- တိရစၦာန္မ်ိဳး၌ ငံုးေအာက္ အငယ္ ဆင္ထက္ အၾကီး ျဖစ္ေတာ္မမူျခင္း၊
(၁၃) န ခုပၸိပါသိက, နိဇၩာမတဏွိက ေပတ, ကာလကဥၥိက သူေရသု- ခုပၸိပါသိကျပိတၱာ, နိဇၩာမတဏွိကျပိတၱာ,
ကာလကဥၥိက အသူရာမ်ိဳးတို႔၌ မျဖစ္ျခင္း၊
(၁၄) န အ၀ီစိနိရယ ေလာကႏၲေရသု- အ၀ီစိနိငရဲ ေလာကႏၲရိက္ ငရဲတို႔၌ မျဖစ္ျခင္း၊
(၁၅) ကာမာ၀စေရ န မာေရာ- ကာမာ၀စရနတ္တို႕တြင္ မာရ္နတ္ မျဖစ္ျခင္း၊
(၁၆) န အသညီတသုဒၶါ၀ါသ ဘေ၀သု- ႐ူပဘံုတြင္ အသညသတ္ သုဒၶါ၀ါသ ဘံုတို႔၌ မျဖစ္ျခင္း၊
(၁၇) န အ႐ူပ ဘေ၀သု- အ႐ူပဘ၀တို႔၌ မျဖစ္ျခင္း၊
(၁၈) န အည စကၠ၀ါဠ- ဤစၾက၀ဠာမွ တျခားေသာ စၾက၀ဠာတို႔၌ ေျပာင္း၍ ျဖစ္ေတာ္မမူျခင္း။

ဗ်ာဒိတ္ရေၾကာင္း အဂၤါ ၈-ပါး။ ။ ဥပရိပဏၰာသ ။႒။၈၆။ ပါရာဇိကဏ္ အ႒ကထာ ၁၂၇။ ဗုဒၶေလာင္းလ်ာတို႔ နိယတ ဗ်ာဒိတ္ ရျခင္း၏ အေၾကာင္းအဂၤါ ၈-ပါး။
(၁) မႏုႆဇာတိ- လူ႕ဘံု လူ႕ရပ္ လူတို႔ဇာတ္မွ လူကဖြားလစ္ လူသားစစ္စစ္ ျဖစ္ရျခင္း၊
(၂) လိဂၤ သမၸတၱိ- ပ႑ဳက္မ်ိဳး ၅-ပါးတြင္ မ၀င္မပါ သမၻာထူးလစ္ ေယာက္်ားအစစ္ ျဖစ္ရျခင္း၊
(၃) ေဟတု- ထိုဘ၀ႏွင့္အားထုတ္သြားလွ်င္ နိဗၺာန္မဂ္ဖိုလ္ကိုရႏိုင္ေလာက္ေသာ စြမ္းအားအေၾကာင္းရွိျခင္း၊
(၄) သတၳာရ ဒႆန- ျမတ္စြာဘုရားသခင္တို႔ကို ကိုယ္တိုင္မ်က္ေမွာက္ ဖူးေတြ႕ရျခင္း၊
(၅) ပဗၺဇၨာ- အိမ္မွထြက္လွမ္း ေတာစခန္း၌ ရေသ့ရဟန္း အျဖစ္ျဖင့္ ေနျခင္း၊
(၆) ဂုဏသမၸတၱိ- စ်ာန္ အဘိညာဥ္ တန္ခိုးဂုဏ္ႏွင့္ ျပည့္စံုရျခင္း၊
(၇) အဓိကာရ- ကိုယ္ႏွင့္ အသက္ မငဲ့ကြက္ဘဲ စြန္႔ပစ္ပယ္ခြါ၍ ဘုရားဆုကိုသာ လိုလားပန္ဆင္ျခင္း၊
(၈) ဆႏၵတာ- ဘုရားျဖစ္လိုက ငရဲ၌ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတသိန္း ခံရမည္ဆိုလွ်င္ ရဲ၀ံ့စြာခံ၍ ရယူလိုလားေသာ မဟာဆႏၵရွိျခင္း။

ဗ်ာဒိတ္ရျပီး ပုဂၢိဳလ္ၾကီး ၁၀-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ အဓိပၸါယ္ကို (ရင့္မွာတက်ိပ္) ၌ ျပမည္။

ဗ်ာပါဒ အဂၤါ ၂-ပါး။ ။ ၎င္း (ေဒါသစိတ္) မေနာကံေျမာက္မႈ အဂၤါ ၂-ပါး။
(၁) ပရသတၱ-မိမိမွ တပါးေသာ သတၱ၀ါျဖစ္ရျခင္း၊
(၂) တဗၺိနာသန စိႏၲနံ-ထို သတၱ၀ါကို ပ်က္စီးမႈ ၾကံစည္ျခင္း။

« ဗ်ဴ »

ဗ်ဴဟာမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ စစ္တိုက္ စစ္ဆင္နည္း ပရိယာယ္ ၃-ပါး။
(၁) စကၠ ဗ်ဴဟာ- စက္၀န္း, ပေစာက္, လျခမ္း, ပံုစံ လွည့္၍ ထိမိေအာင္စစ္ဆင္ျခင္း၊
(၂) သကဋ ဗ်ဴဟာ- လွည္းဦးကဲ့သို႔ အလည္႐ွဴး၍ ေတာင္ပံႏွစ္ဖက္ျဖန္႔ကာ တ႐ွဴးထိုး စစ္ဆင္ျခင္း၊
(၃) ပဒုမ ဗ်ဴဟာ- ပဒုမၼာ ၾကာခ်ပ္ကဲ့သို႔ အထပ္ထပ္ ခ်၍ ထြက္ေပါက္ မရေအာင္စစ္ဆင္ျခင္း။

ဗ်ဴဟာမ်ိဳး ၂၉-ပါး။ ။ ၎င္း အက်ယ္ အဓိပၸါယ္ကို (စစ္ဆင္စစ္ထိုး ၂၉-မ်ိဳး) ၌ ႐ႈပါေလ။

« ေဗ်ာ »

ေဗ်ာသာမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ၾတိကဋဳက္ ၃-ပါးကို ေဆးက်မ္းတို႔၌ "ေဗ်ာသာ ၃-ပါး"ဟုစီကံုးေရးသားၾက၏။

« ျဗ »

ျဗဟၼစရိယ ေကာမာရ သီလမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ျဗဟၼစရိယ ပဥၥမက သီလလည္းဟူ၏။ လူပ်ိဳ, အပ်ိဳတို႔ ေစာင့္သံုးၾကသည္။
(၁) ပါဏာတိပါတာ ေ၀ရမဏိ၊
(၂) အဒိႏၷာဒါနာ ေ၀ရမဏိ၊
(၃) မုသာ၀ါဒါ ေ၀ရမဏိ၊
(၄) သုရာေမရယ မဇၨ ပမာဒ႒ာနာ ေ၀ရမဏိ၊
(၅) အျဗဟၼစရိယာ ေ၀ရမဏိ။

ျဗဟၼစရိယတရား ၄-ပါး။ ။ ျဗဟၼစိုရ္တရား ေလးပါး၊ ျမတ္ေသာအက်င့္ ၄-မ်ိဳးဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
(၁) ေမတၱာ- မိမိကိုယ္ႏွင့္အမွ် ခ်စ္ျခင္း၊
(၂) က႐ုဏာ- ဆင္းရဲသူကို သနားျခင္း၊
(၃) မုဒိတာ- ခ်မ္းသာသူအတြက္ ၀မ္းေျမာက္ျခင္း၊
(၄) ဥေပကၡာ- ဆင္းရဲခ်မ္းသာ ထိုႏွစ္ျဖာတို႔၏ အၾကား၌ စိတ္ဓာတ္ကို ထားျခင္း၊ ေသာကကင္းေ၀း ေနႏိုင္ေရးတရား။

ျဗဟၼစရိယတရား ၁၀-ပါး။ ။ ၎င္း၏ သ႐ုပ္အဓိပၸါယ္ (သုစ႐ိုက္ တရား ၁၀-ပါး) ႏွင့္ အတူတူပင္ျဖစ္၏။

ျဗဟၼစရိယ ပဥၥမက သီလ။ ။ ျဗဟၼစရိယ ေကာမာရသီလကိုပင္ အခ်ိဳ႕ေနရာ၌ ' ျဗဟၼစရိယ ပဥၥမက သီလ' ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ လာရွိ၏၊ အဓိပၸါယ္အတူတူပင္။

ျဗဟၼစရိယာ၊ ေမထုနာ၊ ၄-ျဖာ ကိစၥသိ။ ။ ေမထုန္မႈမွ ၾကဥ္ေရွာင္ျခင္းကိစၥ ၄-မ်ိဳး ဟူ၏။
(၁) ေမထုန ၀ိရတိ ျဗဟၼစရိယ- လူပုဂၢိဳလ္တို႔ အျဗဟၼစာရီ သိကၡာပုဒ္ ေဆာက္တည္ျခင္း၊
(၂) သမဏ ဓမၼ ျဗဟၼစရိယ- ရဟန္းေတာ္တို႔ ၀ိနည္းတရားလာ ပဌမ ပါရာဇိက၊
(၃) သာသန ျဗဟၼစရိယ- ဗုဒၶ အဆံုးအမ ခံယူသူအားလံုးတို႔ ေမထုန္မွ လိုက္နာ ၾကဥ္ေရွာင္မႈ၊
(၄) မဂၢ ျဗဟၼစရိယ- အရိယာမဂ္ျဖင့္ ေမထုန္မႈအက်င့္ယုတ္တို႔ကို လံုး၀ပယ္ျဖတ္မႈ။

ျဗဟၼစရိယာ၊ ယင္းသဒၵါ၊ ၁၀-ျဖာ အနက္ေဟာ။ ။ အဘိဓာန္ က်မ္းလာ ျဗဟၼစရိယ သဒၵါ၏ အနက္ ဆယ္ခ်က္ကိုဆိုသည္။
(၁) ဒါနသၼႎ- အလႉဒါန၌ ၎င္း၊
(၂) အပၸမညာသု- အပၸမညာ တရား ၄-ပါးတို႔၌ ၎င္း၊
(၃) သာသေန- ဘုရားရွင္၏ အဆံုးအမေတာ္၌ ၎င္း၊
(၄) ေမထုနာရတိယံ- ေမထုန္မွ ၾကဥ္ျခင္း၌ ၎င္း၊
(၅) ေ၀ယ်ာ၀ေစၥ- ေ၀ယ်ာ၀စၥကုသိုလ္၌ ၎င္း၊
(၆) သ ဒါရတု႒ိယံ-မိမိမယားျဖင့္သာ တင္းတိမ္မႈ၌ ၎င္း၊
(၇) ပဥၥသီေလ- ငါးပါးသီလ၌ ၎င္း၊
(၈) အရိယမေဂၢ- အရိယာမဂ္၌ ၎င္း၊
(၉) ဥေပါသထေဂၤ-ဥပုသ္သီလ အဂၤါ၌ ၎င္း၊
(၁၀) ဓိတိယံ- လံု႕လ ဥႆာဟ၌ ၎င္း ျဖစ္၏။

ျဗဟၼဏေခၚ၊ အင္ ၃-ေဘာ္၊ မိန္႔ေတာ္မူ ဘုရား။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို တတိယ နံေမာ္ဆရာေတာ္ဘုရား၏ 'တေပါ, သုတိ, ေယာနိ, ဟူသည္၊ သံုးအင္တည္မွ၊ အမည္ျဗဟၼဏ၊ ဟူစရသို႔၊ ဗုဒၶသည္းခ်ာ၊ ေတာ္တို႕မွာလည္း၊ အဂၤါသံုးတန္၊ ဂုဏ္တန္ခြန္ကို၊ စိုက္၀ွန္စြင့္စြင့္၊ လႊားစတင့္မွ၊ သမဏတည့္' ဟူေသာဆံုးမစာျဖင့္သိ။ တေပါ, သုတိ, ေယာနိ, တို႕၏ အဓိပၸါယ္ အဖြင့္ကား၊
တေပါ- ျမတ္ေသာ အက်င့္တရားရွိျခင္း၊
သုတိ- ေဗဒင္က်မ္းအတတ္, အၾကားအျမင္ မ်ားျခင္း၊
ေယာနိ- ျဗဟၼဏမ်ိဳးဇာတ္ စစ္ျခင္း။

ျဗဟၼဏအစစ္ျဖစ္ေၾကာင္း အဂၤါ ၇-ပါး။ ။ အဇပါလ-သတၱာဟ ဟံုဟုကၤပုဏၰားေမးေလွ်ာက္ခန္း၌ ႐ႈပါ။
(၁) ဗာဟိတ ပါပဓေမၼာ-မေကာင္းမႈကို အပျပဳျပီး ျဖစ္ျခင္း၊
(၂) နိ ဟံုဟုေကၤာ-တဟုန္းဟုန္း မာန္မူမႈမွ ကင္းစင္ျခင္း၊
(၃) နိကၠသာေ၀ါ-ကိေလသာ အစြန္းအျငိမွ ကင္းစင္ျခင္း၊
(၄) ယတေတၱာ-သီလေစာင့္ထိန္း၍ သမထ ၀ိပႆနာ ႏွစ္ျဖာေသာအက်င့္ရွိျခင္း၊
(၅) ေ၀ဒႏၲဂူ- အရဟတၱဖိုလ္ (နိဗၺာန္)သို႕ ရေရာက္ျပီးျခင္း၊
(၆) ၀ုသိတ ျဗဟၼစရိယ-မွန္ကန္ေသာ မဂ္အက်င့္ကို က်င့္သံုးျပီးျပီ၊
(၇) ဥႆဒါ နတၳိ- ရာဂ ေဒါသ ေမာဟ မာန ဒိ႒ိဟူေသာ ဥႆဒတရား ငါးပါးမရွိျခင္း၊ ဤတရားခုနစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုသူကို ျဗဟၼဏဟု ေခၚသည္ ဟူ၏။

ျဗဟၼ ၀ိဟာရတရား ၄-ပါး။ ။ ျဗဟၼာမင္းတို႔၏ ေနျခင္း က်င့္ျခင္း တရား ေလးပါး။ သ႐ုပ္ ျဗဟၼစိုရ္ ႏွင့္တူ၏။

ျဗဟၼာ ၂၀။ ။ ျဗဟၼာဘံု ႏွစ္ဆယ္ ဟူ၏။
(က) ႐ူပျဗဟၼာ ၁၆-ဘံု၊
(ခ) အ႐ူပျဗဟၼာ ၄-ဘံု၊
ေပါင္း ၂၀-ကို ေခၚသည္။

ျဗဟၼာစြဲ ၀ါဒၾကီး ၄-ပါး။ ။ ထာ၀ရဘုရား ေခၚ ဗကျဗဟၼာၾကီး၏ မိစၦာ၀ါဒၾကီး ေလးပါး၊ ျဗဟၼဇာလသုတ္ အ႒ကထာမွ။
(၁) ထာ၀ရျမဲေန၏ဟု ယူျခင္း၊
(၂) မဟာျဗဟၼာဘံု၊ သို႔မဟုတ္ ေကာင္းကင္ဘံုမွ တပါး ကြၽတ္လြတ္ရန္ မရွိဟု ယူျခင္း၊
(၃) ေလာကကို ျဗဟၼာေခၚ ထာ၀ရဘုရား ဖန္ဆင္းသည္ဟု ယူျခင္း၊
(၄) မဟာျဗဟၼာၾကီးပင္ ထာ၀ရဘုရားရွင္ဟု ယူျခင္း။

ျဗဟၼာမင္း ဦးေခါင္းပိုက္ နတ္သၼီး ၇-ပါး။ ။ ေလာကီေဗဒင္ သကၠရာဇ္, သၾကၤန္, အတၳဳပၸတ္တို႔၌လာသည့္ ျဗဟၼာမင္းၾကီး၏ ဦးေခါင္းကို တႏွစ္တၾကိမ္ အလွည့္က် ပိုက္ထားရေသာ နတ္သမီးမ်ားဟူ၏၊ ၎င္းကိုပင္ သကၠရာဇ္ဦးေခါင္းလည္း ေခၚေသး၏။
(၁) နႏၵာ နတ္သၼီး၊
(၂) ကညာ နတ္သၼီး၊
(၃) ဓံသီ နတ္သၼီး၊
(၄) ေဂါရႆာ နတ္သၼီး၊
(၅) မေဟာရကာ နတ္သၼီး၊
(၆) ေျပာက္ကာ နတ္သၼီး၊
(၇) ရႆကာ နတ္သၼီး။

ျဗဟၼာမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ႐ုပ္, နာမ္ႏွင့္ အက်င့္တရားလိုက္၍ အမ်ိဳး ၄-ပါးျဖစ္သည္။
(၁) ႐ူပျဗဟၼာ-႐ုပ္, နာမ္ ၂-ပါးရွိသည္၊
(၂) အ႐ူပျဗဟၼာ- နာမ္သက္သက္သာ ရွိသည္၊
(၃) အသညသတ္ ျဗဟၼာ- ႐ုပ္သက္သက္သာ ရွိသည္၊
(၄) သုဒၶါ၀ါသ ျဗဟၼာ- အရိယာ သက္သက္သာရွိသည္။

No comments:

Post a Comment